Sebagai seorang guru kadang-kadang kita hairan mengapa pencapaian akademik para pelajar kita ada yang semakin merosot. Atau barangkali ketika bersendirian kita terfikir mengapa pencapaian akademik pelajar terutama pelajar lelaki semakin merosot hari demi hari. Berikut saya senaraikan beberapa faktor yang menjadi penyebab kepada kemosotan pencapaian akademik para pelajar setelah dibuat beberapa penelitian secara teliti.
Masalah Peribadi Pelajar
· Kurang Motivasi Diri
· Sikap Malas, Ambil mudah, tidak kisah
· Keyakinan diri rendah
· Pergantungan
· Malu bertanya
· Kurang disiplin
Masalah Keluarga Pelajar
· Ibu bapa tidak ambil tahu/berat
· Kepincangan keluarga
· Masalah ekonomi dan kemiskinan
· Kesibukan bekerja
· Beri kebebasan tiada kawalan
· Bilangan adik-beradik (anak) ramai
Masalah Bersama Rakan-Rakan
· Melepak
· Internet
· Ponteng
· Merokok
· Perlanggaran disiplin
· Berlainan demografi kehidupan
· Kejutan budaya
Masalah Pengajaran Guru
· Tiada unsur kecindan
· Murid dan guru tidak berminat
· Tumpuan hanya pada golongan pandai
· Tidak jelas / tidak faham
· Terlalu cepat / tidak dapat tangkap / analisa
· Sehala
· Tiada alat sokongan
· Tidak dikaitkan dengan murid atau pengalaman guru
· Habiskan sukatan
· Berfokus kepada peperiksaan
Barangkali apa yang saya coretkan ini hanya sebahagian daripada faktor-faktor yang menjadi punca mengapa pencapaian akademik para pelajar semakin merosot. Namun pada saya, setiap permasalahan itu pasti mempunyai jalan penyelesaian terbaik jika kita berusaha untuk mencarinya.
Masalah Peribadi Pelajar
· Kurang Motivasi Diri
· Sikap Malas, Ambil mudah, tidak kisah
· Keyakinan diri rendah
· Pergantungan
· Malu bertanya
· Kurang disiplin
Masalah Keluarga Pelajar
· Ibu bapa tidak ambil tahu/berat
· Kepincangan keluarga
· Masalah ekonomi dan kemiskinan
· Kesibukan bekerja
· Beri kebebasan tiada kawalan
· Bilangan adik-beradik (anak) ramai
Masalah Bersama Rakan-Rakan
· Melepak
· Internet
· Ponteng
· Merokok
· Perlanggaran disiplin
· Berlainan demografi kehidupan
· Kejutan budaya
Masalah Pengajaran Guru
· Tiada unsur kecindan
· Murid dan guru tidak berminat
· Tumpuan hanya pada golongan pandai
· Tidak jelas / tidak faham
· Terlalu cepat / tidak dapat tangkap / analisa
· Sehala
· Tiada alat sokongan
· Tidak dikaitkan dengan murid atau pengalaman guru
· Habiskan sukatan
· Berfokus kepada peperiksaan
Barangkali apa yang saya coretkan ini hanya sebahagian daripada faktor-faktor yang menjadi punca mengapa pencapaian akademik para pelajar semakin merosot. Namun pada saya, setiap permasalahan itu pasti mempunyai jalan penyelesaian terbaik jika kita berusaha untuk mencarinya.
Apakah konsep kemerosotan akademik
BalasPadam