a.
Prakemasukan – konsultan
menjelaskan nilai, keperluan, anggapan dan matlamat ttg orang dan pertubuhan
serta menilai kemahirannya kerana bertindak sebagai konsultan.
b. Kemasukan – menyatkan
masalah yang wujud, peranan dan hubungan konsultan ditentukan dan peraturan
asas (kontrak bagi konsultan luar) dibentuk.
c. Mengumpul maklumat –
maklumat tambahan dikumpul untuk menjelaskan maslah dengan menggunakan pelbagai
kaedah seperti mendengar, memerhati, soal selidik, rekod yang selaras,
temuramah dan perjumpaan kumpulan.
d. Menentukan masalah –
maklumat penilaian digunakan utk menentukan matlamat utk mencapai
perubahan. Kenyataan masalah diubah
menjadi kenyataan matlamat yang dipersetujui bersama oleh orang yang diberi
perundingan/konsultan.
e.
Menentukan penyelesaian masalah –
maklumat dianalisis dan digabungkan bagi mencari penyelesaian paling baik
kepada masalah yang dinyatakan dengan menggunakan tatacara seperti memeras
otak, menulis dan menentukan keutamaan.
f.
Menyatakan matlamat –
hasil yang boleh dicapai dan diukur dalam tempoh masa yang dinyatakan dan dalam
keadaan yang tertentu diperoleh.
Kenyataan masalah dan cara menyelesaikan masalah menggambarkan rancangan
secara umum penyelesaian maslah.
Matlamat menggambarkan cara mencapai kesan yang dicadangkan.
g. Melaksanakan rancangan –
campur tangan dilaksanakan dengan mengikut garis panduan. Rancangan bertujuan utk menjelaskan kepada
semua pihak apa yang harus dilakukan, bila, bagaimana, siapa yang
bertanggungjawab dan kesan yang dijangkakan.
h.
Penilaian – kegiatan yang
sedang diawasi dan kesan-kesannya diukur untuk menilai kegiatan peundingan yang
dijalankan.
i.
Penamatan – hubungan
langsung dengan konsultan dihentikan namun kesan drp proses dijangkakan akan
berterusan. Keputusan dibuat sama ada
melambatkan tindakan, membentuk semula, melaksanakan aau menamatkan sepenuhnya
perhubungan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan