Isnin, 11 Disember 2023

DAIRI SEORANG PESARA 1

Dairi Pesara 1

Hari ini Isnin, 11 Dis. 2023. Bererti sudah 41 hari bergelar pesara.  Meninggalkan tugas-tugas rasmi sebagai seorang penjawat awam.  Meninggalkan segala kesibukan yang dulunya membelenggu diri sama ada secara sedar atau sebaliknya.  


Sejarah perkhidmatan bermula pada 3 Jan. 1989 di SK Bukit Bintang 1.  Itu pun bukanlah lama.  Hanya kurang dua minggu sebelum ditempatkan semula di SK Jalan Batu, Kuala Lumpur.  Di sini segalanya bermula.  Belajar menyantuni kanak-kanak istimewa bersama rakan-rakan guru yang baru tamat latihan perguruan asas.  Seronok tetapi agak mencabar dengan semangat guru baru habis bergraduat.

Cuma, aku tidak lama di situ.  Sebaik berkahwin, aku mengikut suami ke utara tanah air.  Di sinilah aku menabur bakti sebagai guru bermula 1 Mac 1990 hingga ke noktah terakhir sebagai penjawat awam - 31 Okt. 2023!  Berpencen pilihan setelah berkhidmat selama 34 tahun 10 bulan bersamaan 418 bulan.

Selain dua buah sekolah di atas, aku juga telah berkhidmat di beberapa buah sekolah.  Antaranya adalah SK Jabi, SK Tunku Abdul Halim, SK Hj. Abu Bakar, SMK Sultanah Bahiyah dan PPD Kota Setar.  


Pelbagai pengalaman pahit-manis aku rasai sepanjang tempoh menggalas tanggungjawab sebagai guru.  Syukurlah kerana aku berjaya melalui liku-liku perjalanan ini sehingga ke akhirnya.  Bersyukurlah kerana s aku dikelilingi para sahabat yang sangat banyak membantu selain anak-anak murid yang sentiasa mewarnai kehidupanku.

Hari ini, setelah lebih sebulan sebagai pesara, lingkaran kehidupan rasanya semakin mengecil.  Rutin kehidupan dahulu berubah 360°.  Bangun pagi tidak lagi tergesa-gesa bersiap-siap untuk ke pejabat.  Malah tidak ada lagi kebimbangan terlewat kerana  'trafic jam'.  Tidak juga dikejar 'dateline' atau kebimbangan mengurus klien dirujuk atau 'walk in'.  Semuanya berjalan mengikut aturan sendiri.  

Terima kasih alam pekerjaan kerana mengajar banyak perkara dan mematangkan diri dalam banyak hal.  Terima kasih para sahabat yang sering mendoakan.

Isnin.  10.52 pagi.  Alor Setar.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...