Selasa, 19 Disember 2023

DAIRI SEORANG PESARA 2

DAIRI SEORANG PESARA 2


Usai solat Maghrib dengan keadaan kesihatan yang kurang memuaskan, kami ke Gemilang Kitchen untuk menikmati makan malam.  Kebetulan lokasinya  tidak jauh dari rumah.  Lebih kurang lima minit perjalanan.  Kami jarang ke sini.  Maksudnya restoran ini bukanlah 'port' yang menjadi pilihan kami sekeluarga.  

Sementara menunggu menu yang dipesan sampai, mata galak melihat sekeliling.  Beberapa buah meja di hadapan kami penuh diduduki keluarga yang baru sampai.  Pekerja Gemilang Kicthen kelihatan sibuk menarik meja untuk digabungkan.  Bilangan mereka agak ramai, melebihi sepuluh orang.  Kebanyakannya seusia aku dan suami.  Dari raut wajah, hanya dua orang sahaja kelihatan berusia seawal remaja.

Selain mereka, ada juga beberapa kumpulan keluarga lain bersama-sama ibu bapa dan anak-anak kecil.  Sambil memesan makanan, aku melihat mereka asyik berbual dan bercerita.  Mungkin ini merupakan aktiviti keluarga sempena cuti sekolah.  Masing-masing balik kampong dan mereka merencanakan 'Family Gathering' untuk menggembirakan hati kedua-dua ibu bapa.

Semua itu mengimbau kenangan ketika mak dan pak masih ada.  Beberapa tahun dulu aku dan keluargaku pun begitu.  Sebaik cuti sekolah, kami akan balik dan berkumpul di rumah mak dan pak.  Selalunya hanya kami 6 beradik akan balik dan berkumpul bersama keluarga masing-masing. Keluarga arwah Chop jarang turut serta kerana mereka tinggal jauh di Pahang.  Manakala keluarga arwah Abang Din hanya sesekali menyertai kami apabila mereka berkelapangan.

Masih terbayang di ruang mataku, ketika kami sama-sama menyediakan makanan  tengahari dan makan malam.  Makanan yang siap dimasak akan dihidang di ruang hadapan rumah.  Selalunya dua baris surat khabar lama  dibentang memanjang sebagai alas makanan yang dihidang.  Setiap baris anggaran 5 keping surat khabar bersaiz besar. Itu pun belum cukup selesa untuk bilangan kami yang ramai.

Ruang hadapan rumah akan dipenuhi anak-menantu dan cucu-cucu. Keadaan akan menjadi lebih kecoh jika kesemua 8 orang anak mak dan pak berkumpul.  Menu paling 'rare' adalah gulai kemahang dicampur dengan siput sedut yang dikutip di sepanjang sungai di lembah.  Tambah berselera jika makan ikan patin atau tenggalan bakar dengan air asam.  Tambahan jika ikan-ikan itu adalah hasil yang dijala arwah Chop dan arwah Abang Din di sungai atau di Empang.



Ketika anak-cucu ada di rumah, mak selalu sediakan 'limas' untuk kami.  Kalau setakat sekilo tepung, limas yang dimasak mak akan habis dengan sekali hadap sahaja!  Sesekali bagi meraikan selera cucu-cucu, mak dan pak akan menikmati burger, nugget, sosej atau ayam goreng yang mereka sediakan.  

Itulah 'gathering' cara kami pada ketika itu berbanding sekarang.  Walau bagaimana pun caranya, aku menikmati saat-saat bahagia dan menyeronokkan sepanjang tempoh bersama-sama mereka.  Tidak ada yang paling membahagiakan ketika melihat orang-orang yang kita sayang tersenyum penuh kepuasan saat kita berada di sisi mereka.  

Ya..., aku tahu mak dan pak sangat gembira ketika kami memenuhi ruang rumah mereka setiap kali cuti.  Dan aku tahu mak dan pak sentiasa menantikan manisnya detik-detik 'gathering' bersama keluarga.

*********************************************************

Kami menikmati makan malam yang dipesan - sup ayam (untuk 3 orang) dan sepinggan nasi.  Itu pun setelah lebih 30 minit menunggu.  Bagi aku, ini bukanlah makan malam sebenarnya - hanya mengisi perut agar tidak lapar dan 'mampu tarik selimut' seperti mana yang selalu disebut oleh arwah ayahandaku Mahmud suatu ketika dahulu. 

"Tak tahulah bila kita dapat berkumpul beramai-ramai macam keluarga-keluarga tu..."


Farah dan Fatin memandang wajahku.  Terasa dinginnya malam.  Dan hati  bagaikan dibasahi rintik-rintik hujan kerinduan.  Sungguh aku dibuai sebuah kerinduan nan panjang.  Entah bila akan berulang!


Selasa. 19122023


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...