Jumaat, 30 Mac 2018

KETIKA USIA 51

Hari ini genap usiaku 51 tahun.  Izinkan pada kesempatan ini aku merakamkan ribuan terima kasih untuk MGK Kedah juga anak-anak yang selalu menyokongku.
Hadiah Tidak Terduga
2 hari lepas (28/3/2018), aku telah melepaskan jawatanku sebagai Su MGK Kedah. Itulah hadiah terbaik untuk aku tahun ini. Alhamdulillah, doaku dimakbulkan Allah setelah hampir 8 tahun jatuh bangun bersama para sahabat dan adik-adik yang sentiasa hebat.  Jika ditanya pada hati, sejujurnya aku sangat sayangkan MGK Kedah.  Yang nadi dan jiwaku sentiasa ada untuknya.  MGK Kedah adalah sebahagian kerja buatku yang kulakukan diluar waktu kerja.  Selalunya adalah disebelah malam dan kerapnya sehingga lewat pagi.

Barisan MGK 2016/2017
Bagi aku, inilah antara hadiah hari lahir terindah.  Kenapa aku kata begitu? Sedangkan aku MGK Kedah begitu sinonim dengan diriku??

Untuk adik-adik, yang terus memohon untuk aku 'bersama' mereka; ini adalah antara sebab-sebab utama mengapa pilihan ini perlu dibuat.

1.  Menjadi guru pada 3/1/1989.  Bermula detik itu pelbagai tugas yang diamanahkan aku lakukan.  Tinggal anak, tinggal suami semuanya adalah perkara biasa.  Aku terlibat dengan banyak aktiviti baik di sekolah mahu pun di peringkat daerah, negeri mahupun kebangsaan.  Perkara ini telah berterusan dari 1990 hinggalah ke hari ini.  Sebenarnya banyak tugas di rumah yang tidak sempat diurus dengan baik berbanding tugas-tugas luar yang tuntutannya tidak mengira masa.

2.  Bermula di SK Bukit Bintang (1) dan kemudian terjerumus dalam kancah pendidikan khas - aku terlibat membawa pelajar sehingga beberapa kali meraih Tokoh Kanak-Kanak Kebangsaan pada tahun 1991,1992 dan 1993.  Selain mengajar kanak-kanak buta menari yang orang kata sebagai kerja gila untuk satu persembahan peringkat negeri.

3.  Menjadi pemeriksan Soalan Kertas Bahasa Melayu dari 1993 sehingga tahun 2004 menyebabkan aku sibuk menanda kertas pada hujung tahun tanpa berpeluang bersama anak-anak dalam jangka masa yang panjang.  dan kerapnya mengabaikan makan minum keluarga apabila masa semakin suntuk.

4.  Pengubal Soalan Bahasa Melayu daerah dan negeri hingga 2005

5.  Pengacara Majlis MSSD dan MSSK dari 1994 - 2005

6.  Terlibat dengan aktiviti kaunseling daerah dan negeri termasuk Kem Waja Diri Kebangsaan dari tahun 1994

Daripada Anak2. Tq
7.  Menerajui MGK Daerah Kota Setar dari 2008 hingga 2011

8.  Menerajui MGK Negeri Kedah dari 2011 hingga 2017

Lama sungguh masa yang aku ambil untuk satu kelangsungan dalam dunia pendidikan.  Sehingga banyak kerja dan tugas sebagai isteri dan ibu telah diabaikan.  Izinkan pada sambutan kelahiran ini, aku kembali kepada keluargaku terutama suami yang sering amat ditinggalkan.  Tambahan pula, dalam usia begini serta kesihatannya yang memerlukan aku untuk dia terus ceria dalam kehidupan.

Para Sahabat MGK Kedah

Berundur tanpa memegang jawatan bukan bererti aku sudah 'bosan' dan 'mengalah' tetapi adalah satu era di mana aku akan untuk terus berlari dan mencari.  Berlari mengejar apa yang belum tercapai dalam hidup, mencari apa yang perlu untuk bekalan masa akan datang.  Apa pun, sebenarnya MGK Kedah adalah anugerah terindah yang dikirim Allah untuk aku.  Banyak yang dipelajari terutama berkaitan ilmu mengurus, mengenal manusia, bekerja dalam tekanan  tinggi dan mengawal rasa marah.  Kadang-kadang terlajak sehingga sesat jauh ke hadapan, aku terpaksa berundur kembali ke belakang mencari pangkal jalan.
Yang Sempat Bergambar
Prinsip yang sering aku pegang, adalah sentiasa memudahkan urusan orang, In Sha Allah Allah sentiasa ada pada bila-bila masa untuk memudahkan urusan kita pula.  Untuk adik-adik, jangan harap ganjaran daripada orang atas apa yang kita buat kerana ganjaran dari Allah sentiasa tersedia untuk kita andai kita ajar diri menjadi IKHLAS.  Teruskan berkhidmat kerana khidmat kalian sentiasa diperlukan demi Imej MGK Kedah.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...