Sabtu, 19 Ogos 2017

BERDOA DAN BERSABAR

Kehidupan adalah putaran bagi sebuah perjalanan.  Ada ketika kita atau mungkin orang yang hampir dengan kita tiba-tiba diserang keuzuran.  Jarak waktu dan masa ada ketikanya tidak pula mengizinkan kita menziarahi saudara-mara atau pun sahabat handai yang sedang menderita sakit.  Maka ambillah kesempatan dalam seminit dua mendokan agar Allah SWT memberi kesembuhan kepada mereka, meringankan kesakitan dan menghilangkan segala kesusahan yang dihadapi termasuk kepada sanak-saudara terdekat atau rakan taulan mereka.  Sesungguhnya doa itu adalah senjata yang paling berkesan. 


Janganlah pula kita berhenti berdoa untuk kebaikan setiap individu yang kita kenal dan sayang.  Alangkah baiknya jika doa itu tidak pula diketahui mereka.  Kerana sesungguhnya doa yang ikhlas In Sha Allah akan mudah dimakbulkanNya lantaran kita tidak pernah mengharapkan balasan apa-apa.


Bagi sesiapa sahaja, yang ketika ini diuji Allah dengan pelbagai bentuk ujian, baik dari segi kesihatan, kekeluargaan, kehilangan, kemurungan, bersendirian termasuk yang lain-lainnya, maka terimalah segalanya sebagai satu cara untuk meningkatkan kesabaran dan keimanan lancaran kesabaran itu akan menghasilkan buah yang manis untuk dinikmati bila tiba ketika nanti.  Sesungguhnya Allah SWT itu mempunyai sebabNya yang tersendiri dalam setiap sesuatu yang berlaku.


Lantaran itu, setiap kita sebenarnya saling berhubung-kait dalam mewarni sebuah kehidupan.  Maka bersangka-baiklah demi menikmati kemanisan yang dijanjikan Allah SWT untuk kita.  Berdoa dan teruskan berdoa lantaran doa itu pasti akan termakbul juga meskipun kita tidak tahu bila.  Kerana hanya Dia yang maha mengetahui bila masanya yang paling sesuai bagiNya memberi kepada kita yang tidak pernah berhenti untuk meminta! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...