Rabu, 13 Mac 2013

CERITA IBU 2

Bukanlah mudah sebenarnya untuk kita mengubah semua yang sudah terbiasa dalam kehidupan kita.  Tambahan jika sesuatu yang kita tidak biasa lakukan.  Pertemuan dengan seorang ibu dan ceritanya tentang hubungan antara suami dan anaknya begitu menyentuh hatiku.  Sesekali apabila berfikir tentang Generasi Z yang sedang kami depani sekarang, ternyata ada benarnya.  Bertembung pula dengan kita generasi yang dididik dengan sejuta peraturan dan undang-undang.

Benarnya menurut kajian-kajian, Generasi Z ini merupakan generasi yang suka bertindak ikut kata hati,  berfikir - jika orang lain boleh, mengapa tidak saya?  Tidak takut menghadapi cabaran lantaran mereka sentiasa merasakan hanya tindakan mereka sahaja yang betul dan benar.  Mendekati generasi ini perlulah sentiasa diberi dipuji dan disokong pula dengan hujah-hujah bernas tanpa menampakkan kelemahan mereka, tidak boleh dikasari kerana kekasaran akan dibalas dengan tindakbalas kasar juga.

Demikian sebenarnya apa yang berlaku dalam hubungan anak dan ayah yang saya sebutkan di atas tadi.  Kerana sedikit ketidakpuasan hati, sanggup pula anak ini tidak bertegursapa dengan bapanya selama lebih 2 bulan.  Lantaran masing-masing punya ego maka ketegangan hubungan itu berlarutan sehingga sebegitu lama.  Tidak mahu kemelut tersebut berterusan dan terasa sukarnya berulang-alik menghantar anak hari-hari ke sekolah sehingga selalunya terlewat memasuki pintu pagar, akhirnya kekusaran tersebut dikongsi dengan saya.

Ternyata anak tidak senang dengan sikap ayah dan ibu tidak punya kekuatan untuk bersuara.  Saya mencadangkan agar si ayah mendekati anak-anak - ajak solat berjemaah bersama, peluk dan cium anak, dengar dan sentiasa memasang telinga untuk mereka. Dan apabila semua itu dapat dilaksanakan, genarasi Z ini begitu mudah pula didekati dan dibentuk!  Tahniah untuk si ayah yang berjaya meletak ke sudut paling bawah rasa ego diri dan tahniah kepada si ibu yang berjaya menyakinkan suami untuk kebaikan semua generasi. Anda ibu bapa paling hebat yang saya telah temui!! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...