Khamis, 18 Oktober 2012

BERMULANYA PROGRAM SELEPAS PMR




Setiap kali habis peperiksaan awam, setiap kali itu jugalah para guru bertungkus-lumus mencari idea.  Berhubung dengan teman-rakan malah sesekali mencari maklumat-maklumat terkini di internet.  Demikian kepekaan para guru untuk menarik minat pelajar ke sekolah.  Penjanaan minda dengan teman-rakan pastinya membantu membuka sedikit ruang untuk berfikir malah mencetus idea-idea baru yang boleh dilontar dan diketengahkan untuk kebaikan bersama.  Demikian hebatnya guru berusaha membenteras gejala ponteng dalam kalangan murid sebaik habis peperiksaan awam seperti UPSR dan juga PMR.

Begitu juga kami para guru di SMK Sultanah Bahiyah.  Memandangkan keadaan sekolah yang kerap sibuk dengan pelbagai aktiviti sehingga ke hujung tahun, baik dengan PPD dan juga JPN negeri  ditambah dengan aktiviti sekolah, Jawatankuasa Program Selepas PMR telah menyusun pelbagai aktiviti sejak sebulan lepas.  Seperti biasa objektif program adalah untuk menggalakkan murid terus datang ke sekolah, merasa terpanggil dan mendapat menafaat sepenuhnya melalui pembelajaran di luar bilik darjah.  Maka pelbagai aktiviti yang mampu menarik minat pelajar dirancang dan dibincangkan.

Semalam 17 Oktober 2012, bermulalah aktiviti pertama untuk semua murid.  Alhamdulillah, hari pertama kehadiran murid melebih 80% - suatu keadaan yang amat membanggakan.  Pada sebelah awal pagi beberapa taklimat berkaitan disiplin dan peraturan sepanjang program telah dijelaskan, diikuti pula dengan taklimat aktiviti sepanjang 15 hari program, sesi merehatkan minda dengan beberapa permainan dan kemudiannya pemulangan buku teks.  Penat.  Memang cukup memenatkan.

Hari ini semua murid diberi pendedahan Kemahiran Berbahasa.  Bakat murid mencipta dan mengarang cuba diketangahkan.,  ternyata berhasil dan ada murid yang berbakat.  Murid-murid dibahagikan kepada kumpulan nazam dan bahasa berirama.  Sepanjang hari mereka berlatih dan menyanyikan lagu-lagu puisi yang indah dan puitis.  Nampak kesungguhan pada muka murid yang berminat.  Hari kedua aktiviti berlalu dengan pantasnya.

Kini tinggal berbaki 13 hari lagi.  Minggu depan akan bermula fasa kedua program – yang lagi padat dan sendat.  Tentu dan pastinya murid-murid akan terus datang.  Ada senamrobik, sukaneka dan juga eksplorce Rukun Negara.  Ada taklimat Hala Tuju Selepas PMR.  Ada pertandingan gubahan seni dan kraftangan.  Malahan ada pelbagai lagi aktiviti yang pastinya meminta hati murid untuk terus berada di sekolah.  Moga akan lahirlah mereka sebagai pewaris negara dengan idea yang sendat dan padat kerana sesungguhnya guru-guru di SMK Sultanah Bahiyah senantiasa menyayangi anda semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...