Jumaat, 19 Oktober 2012

HARI INI HARI JUMAAT

Hari ini hari Jumaat yang rasanya cukup tenang.  Bangun ketika azan subuh belum berkumandang dan ketika itu suami saya sedang membaca al-Quran.  Begitu rutinnya setiap awal pagi.  Bangun, solat dan membaca Al-Quran sebelum pergi berjemaah di surau.

Hari ini hari Jumaat yang cukup mendamaikan.  Selepas selesai membasuh kain, dan kebetulan perut pun terasa sedikit lapar, saya bersama suami dan anak saya Fatin Naimah keluar sarapan bersama.  Jalan-jalan di pasar membeli seekor dua ikan untuk dimasak tengah hari ini.  Ikan 'lampam' masak tempoyak dengan timun.  Mesti sedap!

Hari ini hari Jumaat yang cukup selesa.  Kebetulan pula minda terasa lapang.  Banyak tugasan yang selesai minggu ini.  Terutama Program Selepas PMR dan juga Tokoh Bitara.  Terasa minda tidak pula terbeban.  Cuma ada beberapa tugasan yang belum dimula.  Tapi rasanya jika benar-benar fokus, akan siaplah semuanya dalam beberpa hari ini.  Pelaporan Indeks Persepsi Murid, Minit Mesyuarat kelmarin.  Jangan fikir pasal kerja pagi2 Jumaat yang selesa ini.  Kalau fikir tentu kita akan rasa sedikit terbeban.

Hari ini hari Jumaat dan saya ambil kesempatan melakukan tugas untuk keluarga.  Sebaik habis sarapan menemani suami saya membuat sedikit 'pemeriksaan' keretanya.  Habis aktiviti itu, singgah di rumah mertua saya - menziarahi dan sembang-sembang.  Selesai beberapa tugasan yang berupa tanggungjawab.  Hari ini hari Jumaat dan minda mesti rehat!  Seronok, kan?

Hari ini hari Jumaat dan petang ini saya akan meraikan anak-anak PRS saya.  Yang tentunya datang dengan baju pelbagai warna.  Mereka adalah lambang kejayaan saya - membina dan membentuk jati diri lahir dari sebuah jiwa.  Sebentar lagi saya akan bersama mereka di suatu jamuan yang mereka sendiri uruskan.   di mana?  Hotel Holiday Villa.  

Hari ini hari Jumaat dan saya ingin merakamkan rasa syukur dan tahniah pada semua kerana Allah SWT masih memberi kita ruang untuk terus bernafas.  Moga Jumaat ini adalah Jumaat yang cukup indah untuk kita terus mendapat rahmat Allah juga merehatkan minda sepuas-puasnya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...