Jumaat, 1 Jun 2012

CUTI : KHAMIS 31 MEI

Sekejap sungguh masa berlalu. Cuti penggal pertama sudah seminggu berlalu. Hari ini seperti pagi semalam, saya ke sekolah. Menyiapkan beberapa tugasan yang belum selesai. 8.30 pagi jumpa staf di pejabat - ambil masa seminit dua bertegur-sapa dan kemudiannya ke bilik kaunseling. Bilik kecil dengan keluasan 5' x 6' terasa agak panas. Tambahan pula awning yang baru dipasang menambah kehangatan walaupun pagi masih 'remaja'.

Jika Ahad da
n semalam saya menyiapkan laporan dokumentasi Hari Anugerah Cemerlang 2012, hari ini saya beralih kepada log sesi yang sudah lama tidak disiapkan. Bermula bulan Januari dan akhirnya tamat juga sampai bulan April. Sebaik menyiapkan log bulan April jam ditangan menunjukkan tepat pukul 12.00 tengah hari. Cepat sungguh masa beredar sebelum saya menghubungi anak-anak di rumah. Hari ini berjanji untuk membawa mereka membeli beberapa keperluan peribadi tambahan abang dan kakak bakal menyambung pengajian mereka semula 3 Jun ini. Sementara menunggu kedatangan putera-puteri saya yang berempat iut, sempat pula saya menyiapkan ringkasan aktiviti dan program serta jadual relief kelas sepanjang Januari hingga Mei. Bermanafaat juga masa saya yang hanya kurang lebih 40 minit itu sementara menunggu anak-anak sampai dan kemudian kami berlima bergerak ke Maidin Mall.

Melayan anak-anak shopping ketika hujan lebat turun mencurah. Macam-macam yang dibeli oleh mereka. Kebanya
kannya peralatan peribadi seperti sabun, tuala, pencuci muka, alat tulis dan hanya sedikit sahaja makanan. Empat orang seperti 14 orang dengan pelbagai ragam. Kebetulan suami saya pula hari ini sibuk dengan mesyuarat Tilawah Al-Quran BERNAS yang akan berlangsung pada bulan Julai. Jadi sepanjang tempoh hari ini sayalah yang perlu melayan kerenah anak-anak yang pelbagai. Habis sahaja mereka shopping sempat pula mereka membeli air dan beberapa makanan ringan yang dijual di bahgian kiosk laluan masuk hadapan Maidin.

Saya tahu jam pun sudah menunjukkan pul 2.00 petang. Tent
u perut masing-masing sudah pun berbunyi dan minta diisi. Mengambil kesempatan kebetulan sudah berada di luar, kami berlima menuju pula ke kedai makan untuk mengisi perut yang semakin keroncong. Seharian itu, cuti saya dan anak-anak habis dengan aktiviti keluarga yang santai. Sambil jalan-jalan, window shopping dan makan-makan, kami sempat juga berbual-bual sambil ketawa. Seronoknya cuti - masa ini terasa bernilai semuanya.

Terima kasih Allah atas segala kebahagiaan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...