Ahad, 27 Mei 2012

CUTI : AHAD 27 MEI


Kadang-kadang apabila sekolah cuti seperti ini, selepas solat subuh terfikir-fikir apa yang hendak dimasak untuk dijamah bersama-sama sebagai sarapan pagi. Jika malam tadi anak-anak bising suruh saya menyediakan 'mee udang banjir', pagi ini terasa pula hendak menyediakan nasi lemak dengan sambal bilis, telur rebus dan kacang goreng. Apabila bercuti seperti ini anak-anak selalunya kerap bersungut lapar. Masing-masing tidak aktif bergerak seperti waktu persekolahan menyebabkan perut sentiasa minta diisi. Kebetulan saya pula bercadang untuk ke sekolah seketika untuk menyiapkan beberapa tugasan yang tertunggak. Barangkali dengan menyediakan nasi lemak saya tidak perlu pula menyediakan hidangan tengah hari. Sebaik selesai solat subuh tanpa berlengah saya ke dapur khusus untuk menyediakan nasi lemak versi Halijah....(seronok juga boleh memasak yang sememangnya menjadi kegemaran saya sejak remaja).

Sebaik pulang dari sekolah lebih kurang pukul 12.00 tengah hari, saya dapati nasi lemak masih berbaki. Fatin mengambil keputusan makan 'mee udang banjir' yang masih berbaki kuahnya. Farhana dan Farah hanya makan nasi lemak. Begitu juga Mawardi. Tengah hari ini kebetulan pula suami saya memenuhi undangan kenduri perkahwinan rakan sepejabatnya. Selain Mawardi juga mengambil kesempatan untuk turut merai rakan sekelasnya yang melangsungkan perkahwinannya pada hari ini. Ketiadaan kedua-dua itu menyebabkan saya tidak berhajat menambah apa-apa menu untuk makanan tngah hai. Tambahan baki lauk (sambal tumis, telur rebus dan yang lain-lain) masih banyak di atas meja. Sementara menunggu masa solat zuhur, saya mengambil kesempatan membaca akhbar mingguan. Sesekali saya suka juga membaca surat khabar dan selalunya hanya pada hari minggu (saya cuma melanggan surat khabar pada hari minggu sahaja), manakala pada hari-hari lainnya saya hanya membaca melalui internet.

Petangnya kurang lebih pukul 3.30, anak saya Farhana mengetuai misinya bersama adik-adik yang lain. Dengan menu 'makaroni goreng' (Farhana sediakan), nugget goreng (Fatin yang sediakan) dan air blackcurrant (dibuat oleh anak bongsu saya - Farah Izzati), maka sepetang bercuti hari ini 27 Mei sudah pun berakhir. Semasa menjamah makanan yang disediakan mereka sempat juga mereka meminta saya menyediakan pula makanan barat - chicken chop! Hehehe...macam-macam anak-anak ini apabila mereka berkumpul. Seharian kerja mereka adalah makan. Tapi yang paling penting saya seronok apabila dapat menyediakan makanan untuk mereka. Bila ye masa yang sesuai untuk Chicken Chop ini???

Kita tunggu masanya yang pasti akan sampai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...