Sabtu, 26 Mei 2012

CUTI DAN PERCUTIAN

Datang lagi musim cuti bagi anak-anak pelajar. Kebetulan pada masa yang sama UiTM turut bercuti selama seminggu dan Farhana, anak kedua saya juga masih menghabiskan cutinya yang berbaki lagi seminggu.

Cuti merupakan detik-detik yang ditunggu oleh semua orang. Baik pelajar mahupun guru-guru. Malahan masyarakat umum yang lain. Ketika bermulanya musim cuti persekolahan pelbagai perancangan dilakukan biak oleh keluarga mahupun anak-anak dan anggota masyarakat juga. Ketika cuti sebeginilah biasanya kejiranan kita atau kaum keluarga akan mengadakan majlis-majlis tertentu seperti melangsungkan perkahwinan. Maka sepanjang musim cuti sekolah kita akan berusaha seboleh mungkin memenuhi pelbagai undangan yang tentunya bertujuan mengeratkan hubungan silaturahim antara kita.

Musim cuti ini juga ramai yang mengambil kesempatan bercuti bersama keluarga. Menyusun program-program percutian sebegitu tentunya akan mendatangkan nostalgia cukup indah buat kedua-dua ibubapa dan anak-anak. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan sepanjang percutian bersama. Apa yang penting adalah mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan selain berkongsi segala persoalan dan permasalahan.

Ketika bercuti dan kemudiannya melakukan percutian bersama ahli keluarga sudah pasti akan menuntut perbelanjaan yang agak besar. Jika dilihat kepada ekonomi negara dewasa ini dengan kos perbelanjaan yang meningkat sudah pasti ada di antara kita yang kurang mampu untuk membawa anak-anak ke destinasi yang menelan perbelanjaan agak tinggi. Sebenarnya jika kita kaji dan lihat, percutian tidak semestinya dihabiskan dengan kos serta mengunjungi destinasi-destinasi tertentu. Percutian pada dasarnya adalah untuk merehatkan minda yang telah bekerja dalam satu jangka masa agak lama. Maka dalam usaha 'merehatkan' minda tersebut kita perlu bertindak kreatif bagi memastikan aktiviti-aktiviti yang dilakukan dapat diberi 'jiwa dan roh' yang mampu meringankan bebanan emosi, fizikal dan mental kita.

Terdapat pelbagai aktiviti menarik yang tentunya menjimatkan kos. Antaranya dengan mengadakan sedikit aktiviti bersama seperti riadah dan berkelah di taman-taman rekreasi, pantai yang berhampiran, sungai yang berdekatan dan lain-lain lagi bersama-sama ahli keluarga pada suatu pagi atau suatu petang. Selain itu, ibu bapa juga boleh menganjurkan acara makan-makan di hadapan rumah - sedikit 'barbeque' dengan beberapa juadah yang disukai anak-anak. Juga boleh membuat kejutan dengan menonton wayang bersama-sama di mana ibu bapa sebelum ini tidak pernah bersedia untuk itu.

Sebenarnya setiap orang di antara kita memerlukan cuti kerana cuti merupakan satu detik sangat berharga untuk dinikmati bersama. terpulang kepada kekreatifan ahli keluarga untuk menjadikan percutian tersebut suatu memori yang indah atau sebaliknya. Ada ketikanya percutian yang menelan kos yang tinggi belum tentu mendatangkan 'kegembiraan' buat semua!

SELAMAT BERCUTI - PASTIKAN CUTI INI MENJADI PERCUTIAN INDAH BUAT SEMUA.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    BalasPadam

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...