Isnin, 14 Mei 2012

HARI IBU 13 MEI 2012



   Bagaimana saya ingin memulakan tulisan ini pun saya sendiri kurang pasti.  Yalah..rasa teruja, bangga dan seronok masih lagi terasa mekar di hati.  Petang tadi, saya masih di hadapan komputer di bilik kaunseling sekolah.  Hari pun sudah semakin lewat petang.  Rasa letih juga setelah seharian berhadapan dengan komputer.  Sebaik Rosnah, sahabat saya memohon diri ke bilik guru, saya mengambil keputusan untuk balik.  Sambil keluar, saya menutup tingkap-tingkap di luar bilik kaunseling.  Ketika itulah, seorang lelaki dengan sejambak bunga seperti yang saya tunjukkan di atas menyapa saya; "Puan Halijah Mahmud?"  soalnya dan saya dengan segera menjawab, "Ya, saya?"  "Ada bunga, anak-anak hantar kut..", katanya dan saya menyambut lalu melihat pada kad yang tertera nama anak gadis saya -Farhana!  Sah budak ini sengaja hendak memberi kejutan kepada saya!  "Terima kasih.  Ya... anak," kata saya dan senyum terukir di bibir.


Sememangnya anak saya Farhana selalu membuat kejutan-kejutan serupa itu.  Selalunya dialah yang bakal menjadi 'ketua' dalam melakukan sesuatu.  Barangkali semua ini sudah dirancang terlebih dahulu bersama abang dan adik-adiknya yang lain.  Itu getus saya di dalam hati.  Apa pun bagi saya, mereka adalah anak-anak yang begitu besar ertinya dalam kehidupan saya dan suami.  Tanpa hadiah-hadiah ini pun saya tahu mereka sangat sayang akan saya dan abah mereka.  Itulah sebabnya kami sering mendapat pelbagai bentuk kejutan yang tidak terjangka di fikiran.

Terima kasih kepada anak-anak yang sering mengingati dalam apa juga keadaan.  Emak dan abah pasti mendoakan yang terbaik untuk anak-anak baik di dunia mahu pun di akhirat.  Moga kalian akan terus menjadi anak-anak harapan bangsa, agama dan negara.  Teruskan perjuangan untuk mencapai kebahagian hidup.  Doa kami sentiasa mengiringi perjalanan hidup kalian.  

Terima kasih untuk bunga yang dikirim - 3 kuntum bunga lambang cinta - 'I Love U' ; Emak sayang semua!  Terima kasih!!

1 ulasan:

  1. Membacanya membuatkan hati ini tercuit...bila agaknya dapat merasa detik2 begini...??? ermmmmm.....

    BalasPadam

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...