Isnin, 23 Januari 2012

TEKANAN DAN CARA MENANGANI

Kerja bertimbun? Masa suntuk untuk menyiapkan tugasan. Kena marah? Atau selalu rasa gelisah? Tidak selesa? Semua itu perkara biasa bagi sesiapa sahaja yang bekerja dan belajar. Selagi kita dinamakan manusia- tidak mungkin kita terlepas dari tekanan yang boleh merungsingkan sehingga kehidupan seharian turut menjadi ‘gerhana’.

Banyak cara kita boleh lakukan untuk mengurangkan tekanan dalam kehidupan kita malahan akan menjadikan kehidupan kita lebih tenang. Antaranya adalah;
· Biasakan diri sentiasa berwuduk – jiwa menjadi lebih tenang, kerja yang susah menjadi mudah, apa yang dipelajari dan dibaca mudah diingati.
· Perbanyakkan membaca Al-Quran
· Banyakkan solat sunat – beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah SWT
· Selalu berdoa kepada Allah – dilakukan secara konsisten, terutama pada waktu mustajab seperti pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah.
· Bersangka baik dengan Allah –anggap sebagai ujian untuk menguji kekutan iman, sentiasa bermuhasabah dan harus percaya pada hikmah di sebalik apa yang berlaku.
· Lakukan kegiatan luar seperti bersukan
· Amal diet dengan disiplin yang kuat
· Menangis dengan sepuas hati
· Hargai kebolehan diri sendiri
· Cintai diri sendiri

Secara kesimpulannya, tekanan bukanlah satu bebanan tetapi lebih kepada suatu motivasi jika kita berfikir secara positif. Cuma yang membezakannya adalah cara kita menanganinya agar tekanan tersebut boleh diurus dengan baik dan berkesan. Sekiranya individu yang berhadapan dengan tekanan berusaha dengan gigih dan sabar, sudah pasti tekanan tersebut dapat diatasi dengan jayanya dan kita mendapat kepuasan yang cukup tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...