Sabtu, 25 Jun 2011

NIAT


Pernahkah anda mempunyai niat tertentu dalam hidup anda? Niat untuk berbuat sesuatu apabila mendapat sesuatu, atau niat terhadap orang lain kerana perbuatan baik mereka kepada anda. Niat adalah sesuatu yang kita cetuskan di dalam hati lantaran kita berasa teruja untuk melakukan sesuatu perkara dengan baik. Apa pun sebenarnya Niat adalah keazaman seseorang untuk melakukan sesuatu tindakan.

Niat ialah tujuan dan azam. Tempatnya di hati. Maka niat sebenarnya tiada kaitan dengan lidah – maksudnya tidak perlu dilafazkan, tidak perlu diberitahu kepada orang lain dan tidak perlu diwarwarkan. Cukup Cuma jika kita mengikhlaskannya di dalam hati. Kerana sesungguhnya niat atau hasrat yang tersirat di sebalik setiap tindakan, kita diperintahkan untuk bersikap ikhlas kerana Allah. Jadi betulkan niat dan tujuan ddalam setiap tindakan dan perbuatan kita dengan meletakkan niat kita pada tempat yang sebenarnya. Insya’Allah kita pasti akan menemui jalan yang lurus di hadapan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...