Rabu, 9 Februari 2011

BAGAIMANA MENCAPAI KEJAYAAN SEDANGKAN POTENSI KAMI BERBEZA

Hari ini seperti hari-hari lain, saya diberi masa untuk menggantikan teman-rakan yang tidak dapat menghadirkan diri ke sekolah kerana beberapa urusan dan sebab. Memasuki kelas peperiksaan menjadi harapan saya untuk berkongsi pelbagai perasaan dan harapan bagi tahun 2011.
Kesempatan bertemu pelajar yang bakal berhadapan dengan peperiksaan memberi banyak ruang dan peluang untuk berinteraksi. Di kelas 3B1 hari ini sebagaimana kelas-kelas lain, saya memberi penekanan kepada 'target' PMR 2011, pengurusan masa terutama jadual waktu dan cara menuju matlamat. Seronok berkongsi idea tiba-tiba seorang pelajar bangun dan bertanya;"Cikgu sudah menjelaskan dengan panjang lebar bagaimana kami nak urus masa tapi cikgu, bagaimana kami nak berjaya sedangkan kami tidak sama dari segi kebolehan?"
Ternyata, ramai pelajar sekarang begitu berani menyuarakan pendapat. Keberanian pelajar sebegitu tidak seharusnya dipandang enteng dan perlu diberi peneguhan. Saya cukup bangga dan berterimakasih dengan soalan yang diaju.
Saya cuba membawa persoalan pelajar tersebut kepada satu pendekatan yang begitu hampir dengan kehidupan mereka. Mengaitkan dunia keluarga pelajar (ayah dan ibu pegawai kewangan) dengan insan yang berjaya - Nik NurMadhihah. Membuka ruang berfikir dengan menglontarkan persoalan demi persoalan agar dapatdijawab mudah oleh pelajar sendiri. Memberi ruang pelajar berfikir bahawa ketidaksamaan dari segi kebolehan bukan bererti pelajar harus memberi kesempatan untuk diri terus gagal. Malah ketidaksamaan tersebut perlu diperbaiki dengan usaha yang berganda. Dengan menggiatkan diri mengulangkaji, mendekatkan diri kepada Allah SWT dan membuat perancangan sebegitu teliti. Itulah cara paling penting bagi membolehkan setiap orang mengapai kejayaan demi kejayaan.
Moga perkongsian tersebut dapat memberi kita ruang semaksimum mungkin berfikir untuk masa depan. Teruskan usaha anda pasti berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...