Rabu, 12 Januari 2011

SEPANJANG PERJALANAN

Perjalanan hari demi hari merentasi lautan 2011 pelbagai kemelut menerjah diri. Rasa-rasanya dunia pendidikan semakin berwarna-warni. Di bilik kaunseling sendiri, saya dan Cikgu Hasmah menerima kehadiran seorang lagi rakan kaunselor yang baru. Yang boleh dipanggil adik. Sebenarnya beliau telah mula mendaftar diri di SMKSB sejak 22 November 2010 lagi. Dan apa yang pasti, beliau juga telah turut membantu saya ketika mengendalikan program motivasi pelajar-pelajar asrama ketika dalam cuti dahulu lagi.

Mengenali lebih lanjut kaunselor baru ini, beliau lulusan Universiti Pendidikan Sultan Idris dalam bidang Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling. Masih mula dan berasal dari Kelantan. Sayangnya kawan baru saya tidak mempunyai kemahiran memandu. Untuk mengatasi permasalahan tersebut, beliau telah ditempatkan di asrama SMKSB dan dilantik sebagai warden asrama. Maka bermula episode kehidupannya sebagai warden asrama semenjak mula mendaftar diri lagi.

Seperti yang diketahui, SMKSB tidak pernah surut dengan pelbagai aktiviti. Sebaik menjejakkan kaki ke sini pelbagai aktiviti telah berlangsung. Dari mnguruskan orientasi pelajar baru dan tingkatan 4 kepada pengurusan motivasi pagi dan diikuti dengan pembinaan modul serta mentafsir dapatan kajian. Alahamdulillah, kekuatan yang diberi kepada kaunselor-kaunselor SMKSB tidak pernah padam. Sekalung tahniah kepada kaunselor baru kita yang dapat sama-sama merentasi onak duri demi kegemilangan profesion yang dijunjung bersama. Selamat berjuang dan memerangi dunia kaunseling untuk Noor Azlina bt. Abdullah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...