Selasa, 11 Januari 2011

SELAMAT TAHUN BARU 2011

Hari-hari untuk tahun 2011 telah menginjak ke 11. Terasa begitu cepat peredaran waktu berlalu meninggalkan kita. Sedar tidak sedar, mahu atau tidak usia kita turut bertambah bersama pertambahan waktu. Apa khabar anak-anak didik? Teman-rakan? Malah saudara-mara yang jauh dan dekat?

Sepanjang 11 hari menyusuri perjalanan 2011 pelbagai aktiviti dan program menghambat diri. Terasa tidak tercapai dek tangan untuk mengapai segala kerja buat. Tahniah kepada semua terutama Puan Rahinun yang mendapat orang baru dalam keluarga. Juga kakak-kakak senior Kak Nasrah, Kak Zaitun dan Kak Norhayati kerana menerima menantu dalam keluarga. Tahniah juga kepada kawan-kawan, adik-kakak yang membawa anak-anak ke dunia baru pendidikan; Tadika, Tahun Satu dan tidak kurang juga Tingkatan Satu.

Sebenarnya setiap orang diantara kita merasai kekalutan sebaik menjelang tahun baru. Kalut untuk membina azam sedangkan azam lama masih belum terlunas. Kalut menghitung perbelanjaan bagi ibu bapa yang rata-rata anak masih di bangku sekolah. Kalut juga membuat persediaan memasuki alam persekolahan dan menghadapi pelbagai kemelut di dunia sekolah – baik guru mahupun muridnya. Jadi kesimpulannya, kita sama-sama kalut.

Apabila bercakap pasal kalut, yang utama adalah bagaimana kita menyusun kekalutan itu menjadi satu keindahan dan keseronokan. Jika kita berjaya mengubah yang kalut menjadi seseuatu yang cukup istimewa nescaya kita akan tergolong dalam golongan insan yang sentiasa berbahagia. Jadi, marilah semua yang pernah mengenali dan terasa untuk mengenali saya sama-sama kita mengubah kekalutan dan kekusutan dalam pemikiran dan kehidupan ini kepada sesuatu yang boleh dibanggakan, maka jadilah kita orang yang berjaya. Insya’Allah.

Selamat Tahun Baru 2011. Moga belum terlewat walaupun bukan antara yang tercepat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...