Ahad, 16 Mei 2010

Teks Pengacara Majlis Penutupan Program Pengurusan Bakat Pelajar.

Minggu lepas cikgu telah menghadiri satu program di IAB Cawangan Utara dari 8 hingga 10 Mei 2010. Cikgu telah dipilih sebagai pengacara majlis penutupan program. Berikut teks penuh majlis penutupan tersebut.

Mengumumkan ketibaan Yang Berbahagia Dr. Aris Kasan, Pengarah Bahagian Pengurusan Psikologi, Jabatan Perkhidmatan Awam diiringi Tuan Haji Abdul Ghani Ishak, Pengarah Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara dan Tuan Haji Razmi b. Abdul Majid, Ketua Jabatan Pengurusan HEM dan Kaunseling Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara.

Yang Berbahagia Dr. Aris Kasan, Pengarah Bahagian Pengurusan Psikologi, Jabatan Perkhidmatan Awam.

Yang Berusaha Tuan Haji Abdul Ghani Ishak, Pengarah Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara.

Yang Berusaha Tuan Haji Razmi b. Abdul Majid, Ketua Jabatan Pengurusan HEM dan Kaunseling Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara merangkap Pengurus Program Pengurusan Bakat Pelajar 2010.

Yang dihormati En. Mohd Zaid Abu, Penghulu Program Bakat Pelajar serta penghuluwati.

Barisan Personalia Jabatan Perkhidmatan Awam, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Istitut Aminuddin Baki serta barisan urusetia. Seterusnya rakan-rakan guru Bimbingan dan Kaunseling peserta kursus yang dimuliakan.

Assalamualaikum wbh, salam sejahtera juga salam 1 Malaysia.

Terlebih dahulu saya bagi pihak majlis mengalu-alukan kehadiran Yang Berbahagia Dr. Aris Kasan ke Negeri Kedah Darul Aman khususnya ke Bandar Darul Aman, Jitra khas untuk menjayakan majlis Penutupan Program Pengurusan Bakat Pelajar yang telah berlangsung dari 8 hingga 10 Mei 2010.

Pucuk Pauh delima batu,
Anak Sembilang di tapak tangan;
Terima kasih tuan sudi bertamu,
Penutupan program yang dijalankan.

Untuk mendapat keberkatan Allah SWT, majlis penutupan Program Pengurusan Bakat Pelajar dimulakan dengan mempersilakan Ustaz Abdullah Hj. Ahmad dari SMK Sik untuk memimpin bacaan doa. Alfadzil ustaz dipersilakan.

Alhamdulillah. Sepanjang 3 hari 2 malam beliau diberi mandat sebagai penghulu untuk kursus ini. Untuk itu sebelum tirai perpisahan berlabuh, majlis dengan sukacitanya menjemput En. Mohd. Zaid b. Abu dari SMK Sayung Kuala kangsar, Perak untuk memberikan ucapan. Dipersilakan.

Terima kasih atas ucapan daripada Tok Penghulu kita sebentar tadi. Seterusnya saya bagi pihak majlis mempersilakan Tuan Rumah, Tuan Pengarah Institut Aminuddin Baki (cawangan Utara), Tuan Haji Abdul Ghani Ishak untuk menyampaikan ucapan aluan. Dipersilakan.

Sekalung penghargaan dan terima kasih atas ucapan tuan sebenatar tadi.

Tuan-tuan dan puan-puan, sidang dewan yang dimuliakan,
Bagi melengkapkan acara kita pada petang ini, majlis dengan segala hormatnya menjemput dan mempersilakan Yang Berbahagia Dr. Aris Kasan Pengarah Bahgian Pengurusan Psikologi Jabatan Perkhidmatan Awam untuk menyampaikan ucapan dan seterusnya merasmikan Penutupan Program Pengurusan bakat Pelajar kali ke-2 bagi tahun 2010. Dengan segala hormatnya tuan dipersilakan.

Terima kasih atas kesudian Yang Berbahagia Dr. memeberikan ucapan dan setersunya merasmikan penutupan program pada hari ini.

Majlis pada petang ini akan diteruskan dengan penyampaian sijil-sijil dan cenderamata. Untuk itu majlis sekali lagi menjemput Yang Berbahagia Dr. Aris Kasan untuk menyampaikan sijil kepada wakil urusetia dan peserta dari 4 buah negeri yang terlibat dalam program ini.

Dipersilakan
Tuan haji Razmi b. Abd. Majid wakil IAB untuk menerima sijil bagi pihak urusetia.
En. Mohd. Radzi b. Abdullah – wakil peserta dari Negeri Kedah Darul Aman.
En. Ruzaimi Othman – wakil peserta dari Negeri Perlis Indera Kayangan.
En. Mohd. Zakaria b. Zain - wakil peserta dari Negeri Pulau Pinang.
En. Mohd. Khairul Abd. Hak - wakil peserta dari Negeri Perak Darul Ridzuan.

Seterusnya dipersilakan En. Mohd. Zaid Abu untuk menyampaikan cenderamata. Diperilakan;
Tuan Haji Razmi b. Abd. Majid Ketua Jabatan Pengurusan HEM dan Kaunseling Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara merangkap Pengurus Program Pengurusan Bakat Pelajar 2010.
Tuan Haji Abdul Ghani Ishak, Pengarah Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara.
Dr. Aris Kasan, Pengarah Bahagian Pengurusan Psikologi, Jabatan Perkhidmatan Awam.

Terima kasih En. Mohd. Zaid Abu.

Dijemput pula Tuan Haji Abdul Ghani Ishak, Pengarah Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara untuk menyampaikan cenderamata kepada Dr. Aris Kasan, Pengarah Bahagian Pengurusan Psikologi, Jabatan Perkhidmatan Awam. Dipersilakan.

Majlis merakamkan ucapan terima kasih kepada tuan berdua kerana sudi menyempurnakan majlis.

Tuan-tuan dan puan-puan,
Dengan berakhirnya acara penyampaian sijil dan cenderamata sebentar tadi, maka berakhirlah Program Pengurusan Bakat Pelajar yang telah berlangsung dari 8 Mei hingga hari ini 10 Mei 2010. Sebelum berakhir izinkan saya sebagai halwa telinga membacakan 3 rangkap pantun untuk tuan-tuan dan puan-puan imbau sebagai kenangan sebelum kaki melangkah pulang;

Shopping-shopping di pekan Nilai,
Singgah di KL naik menara;
Ilmu dan maklumat tidak ternilai,
Jasa dikenang selam-lama.

Di puncak menara di tengah Bandar,
Makan rojak bersama mee;
Ada taklimat, kursus dan seminar,
Selitlah lagi nama kami.

Melangkah pulang anaklah alansannya,
Beli hadiah berkotak-kotak;
Berpisah sementara mudahan tak lama,
Dijemput lagi mesti tak tolak.

Sekian, majlis dengan segala hormatnya mempersilakan Yang Berbahagia Dr. Aris Kasan, Pengarah Bahagian Pengurusan Psikologi, Jabatan Perkhidmatan Awam diiringi Tuan Haji Abdul Ghani Ishak, Pengarah Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara dan Tuan Haji Razmi b. Abdul Majid, Ketua Jabatan Pengurusan HEM dan Kaunseling Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara ke jamuan petang yang disediakan di cafeteria.

Sehingga kita bertemu semula dalam kesempatan yang lain, sesungguhnya yang baik itu dari Allah SWT yang telah mencipta saya dan yang buruk itu dari saya yang telah dicipta oleh-Nya.

Assalmualaikum wbh. Dan salam sejahtera.

3 ulasan:

  1. Alhamdulillah panduan ini sedikit sebanyak membantu dalam menulis teks pengacara majlis bagi saya yang baru mencuba pengalaman ini.

    BalasPadam
  2. Terima kasih cikgu atas panduan berguna ini.It help me alot..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dda40ca8-0df0-11e2-9a8a-000bcdca4d7a;
      selagi ia memberi manafaat baik untuk siapa pun, gunakanlah. Sekurang-kurangnya saya membantu menyebarkan ilmu..

      Padam

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...