Isnin, 19 April 2010

Disiplin Menjana Kecemerlangan

Isnin lepas 12 April, puteri bongsu saya Farah Izzati telah menyertai pertandingan Pidato Peringkat PKG Langgar di SK Titi Gajah. Alhamdulillah, meskipun tidak mendapat tempat pertama namun beliau masih mendapat tempat ketiga terbaik daripada 15 orang peserta semuanya. Berikut merupakan teks pidato yang telah disampaikan oleh puteri saya itu;

Terima kasih Tuan Pengerusi Majlis yang budiman, yang sudi memberi laluan, barisan panel hakim yang bijaksana, pastinya cendiakawan, para guru yang disanjungi, seterusnya, teman rakan yang disayangi. Assalamualaikum w.b.t. Salam sejahtera juga Salam 1 Malaysia.

Terlebih dahulu saya panjatkan kesyukuran kehadrat IIlahi kerana dengan limpah kurniaNya dapat kita dipertemukan dalam majlis pada pagi ini. Izinkan saya para hadirin sekalian untuk beraksi menyampaikan sebuah pidato penting yang bertajuk, ‘Disiplin Menjana Kecemerlangan’.

Sidang dewan yang saya muliakan,
Sebelum saya meneruskan bicara, menyusun kata-kata, izinkan saya mendefinisikan tajuk pidato saya pada hari ini. Menurut Kamus Dewan disiplin merupakan satu latihan pemikiran dan kelakuan supaya seseorang individu dapat mengawal diri dan patuh pada peraturan atau tata tertib. Menjana pula adalah penggerak atau pemacu, manakala kecemerlangan didefinisikan sebagai kegemilangan atau kejayaan yang dicapai oleh individu. Rumusannya; kepatuhan kepada peraturan dan tata tertib dapat menjadi penggerak atau pemacu ke arah kejayaan atau kegemilangan hidup seseorang.

Hadirin sekalian,
Hujah saya yang pertama. Individu yang berjaya adalah individu berdisipin. Sejarah membuktikan bahawa seseorang yang berdisiplin, yang patuh kepada peraturan dan undang-undang akan mengapai kejayaan. Kenapa saya katakan begitu?? Nik Nor Madhihah contohnya, pelajar cemerlang SPM 2008 membuktikan bahawa seorang individu yang dhaif, serba kekurangan tetapi dapat berada di kemuncak kejayaan kerana memiliki disiplin diri yang tinggi. Beliau bukan sahaja mempunyai jadual yang ketat, malahan amat mematuhi peraturan yang dibinanya sendiri. Kejayaan Nik Nor Madhihah ini membuktikan bahawa, dengan adanya disiplin, kejayaan dapat dicipta dan dibentuk!!

Orang yang berdisiplin akan sentiasa mengawal diri dari mengambil pemakanan yang kurang sihat. Demikian hujah saya yang kedua. Pemakanan amat penting untuk melahirkan individu yang bersih diri dan minda. Individu yang berdisiplin akan sentiasa mengelak daripada mengambil makanan berbahan perasa, berpengawet malahan berkarbonat. Pengambilan makanan seperti ini bukan sahaja menyebabkan kegemukan dan obesiti malahan melemahkan daya ingatan dan menyukarkan proses menghafal. Persolannya sejauh manakah kenyataan ini benar?? Menurut Adi Putera, seorang kanak-kanak genius Matematik ketajaman ingatannya adalah kerana beliau tidak mengambil sebarang makanan ringan tetapi mengamalkan kismis dan kurma!! Nah..., hadirin sekalian apa lagi yang kita fikirkan, tepuk dada tanyalah jiwa.

Sidang dewan sekalian,
Individu yang berdisiplin adalah individu bermotivasi tinggi. “Di mana ada kemahuan di situ ada jalan”. “Memilih untuk berdisiplin, anda pasti terpimpin”. “Hendak seribu daya, tak hendak seribu auta”. Orang yang bermotivasi sentiasa mempunyai semangat juang dan inginkan persaingan. Sekiranya kita berada dalam zon selesa, tanpa sebarang persaingan, mana mungkin kita dapat membina kejayaan! Contohnya saudara-saudari sekalian, saya tidak akan berdiri di sini kalau saya tidak ada motivasi! Saya tidak akan menyertai pertandingan ini jika saya tidak ingin merasai nikmat persaingan! Melalui pertandingan ini saya belajar berdisiplin. Mana tidaknya?? Saya perlu menghafal, perlu mencari isi, perlu belajar berintonasi? Perlu menghilangkan rasa gentar. Perlu juga membahagikan masa. Jadi dengan adanya motivasi diri yang tinggi saya dapat membentuk disiplin diri.

Orang yang berdisiplin tinggi seperti Dato’ Lee Cheong Wei, Dato’ Nicol Ann David, Dato' Sharifah Mazlina dan Dato’ Dr, Sheikh Muzaffar contohnya adalah individu berdisiplin dan mempunyai kemahuan tinggi. Sedarkah anda bahawa percubaan dan ujikaji ribuan kali dilakukan oleh Thomas Adison untuk mencipta lampu yang dapat kita nikmati faedahnya sehingga kini dan ratusan kali Colonel Sanders menguji resepi KFCnya sehingga kita semua menjamahnya sekarang sampai menjilat jari. Kepatuhan kepada disiplin telah membolehkan mereka mengharumkan nama negara. Siapa sangka seorang wanita seperti Datuk Mazlina dapat menawan Antartika? Siapa sangka Dato’ Dr. Sheikh Muzaffar boleh sampai ke angkasa? Siapa sangka semua mereka ini boleh berjaya. Lihatlah saudara, lihatlah dunia – orang yang berdisiplin, kejayaan milik mereka!! “Siapa yang menuai, dia akan dapat hasilnya”.

Hadirin sekalian,
Resepi kejayaan telah saya suapkan, ambil, kunyah dan telan dalam diri. Akhir kata sebelum mengundurkan diri saya tegaskan sekali lagi, disiplin diri yang jitu mampu membawa seorang individu ke gerbang kejayaan. Tak tumbuh tak melata, tak sungguh saya tak kata!!
Sekian, wabillahitaufik walhidayah WSLM.

9 ulasan:

  1. Minta izin nak guna teks. Terima kasih :)

    BalasPadam
  2. minta izin guna teks

    BalasPadam
  3. salam...minta izin guna teks dan copy

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum
    mohon izin kongsikan teks ini untuk anak didik saya...terima kasih
    drp khairiah

    BalasPadam
  5. Admin. Minta izin untuk menggunakan bahan ini.

    BalasPadam
  6. minta izin untuk menggunakan bahan ini <3

    BalasPadam

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...