Jumaat, 1 Disember 2023

LDP : SK PENDIDIKAN KHAS ALOR SETAR (TB : 28 OKT. 2023)



Aku menerima undangan mengisi slot LDP di SK Pendidikan Khas Alor Setar, Sabtu 28 Okt. 2023 melalui panggilan telefon tengahari kelmarin.  Awalnya ingin menolak kerana pada hari yang sama terdapat banyak undangan perkahwinan dari rakan dan sahabat.  Namun, permintaan KPN JPN Kedah, En. Mohamad Nasir rasanya tidak upaya ditolak.  Kebetulalan aku tahu, jadual beliau  sepanjang minggu ini sehingga minggu hadapan amat padat.  Rasanya tidak wajar untuk aku menolak tambahan  aku tidak mempunyai sebarang urusan dalam tempoh 3 hari sebelum meninggalkan perkhidmatanku sebagai penjawat awam.

Aku dan anakku Farah tiba di perkarangan dewan sekolah 15 minit sebelum slot untuk aku bermula.  Kami  menjenguk ke ruang dewan, kesemua guru dan staf sedang asyik mendengar ceramah yang disampaikan oleh penceramah jemputan pertama.  Aku dan anakku kemudiannya diminta menunggu di bilik tetamu sementara menunggu slot pertama selesai.

15 minit telah berlalu.  Bagiku biasalah andai penceramah terlajak masa 10 ke 15  minit.  Namun kalau sudah  1 jam, aku yang menunggu terasa bahang kepanasan. Hahaha....  Inilah skenangan menunggu paling lama dalam sejarah.  Slot aku bermula 1 jam
lewat dari waktu yang dijadualkan.  Maksudnya, aku perlu mengambil tambahan masa sejam andai mahu menghabiskan keseluruhan bahan penyampaian!

Dalam waktu sebegini, aku perlu berusaha semaksima mungkin untuk meningkatkan momentum para guru dan staf.  Jam menunjukkan pukul 11.32 minit.  Sudah menghampiri tengahari dan tadi, mereka hanya menerima input yang disampaikan.  Seperti yang komen ditulis peserta, awalnya aku sedikit gementar (bimbang melihat jam sambil otak berfikir ligat untuk memastikan penyampaian aku difahami dan tidak tergantung).

Alhamdulillah dengan izin-Nya, aku berjaya berkongsi idea bersama-sama 56 orang kakitangan (guru dan staf) SK Pendidikan Khas Alor Setar dan menamatkan slotku pada pukul 1.30 petang.  Bersyukur kerana tidak ada seorang pun yang keluar meninggalkan dewan.  Ternyata semua guru dan warga sekolah begitu komited meskipun masa rehat mereka pada hari Sabtu ini terpaksa dilepaskan.

Bagiku, perkongsian ilmu ini mungkin khidmat terakhirku sebagai Kaunselor Pendidikan Daerah (KPD), Pejabat Pendidikan Daerah Kota Setar.  Kerana pada 31 Okt. 2023 aku akan menamatkan perkhidmatanku sebagai penjawat awam.  

Terima kasih warga sekolah SK Pendidikan Khas.   Komitmen anda menjadikan hari-hari terakhirku begitu indah dan bermakna.  Terima kasih atas sokongan.  Terima kasih atas tumpuan.  Terima kasih kerana mengambil bahagian.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...