Ahad, 7 Februari 2021

MEMBINA RAPPO DENGAN KOTAK TISU

 7 Februari 2021 (Ahad)

Pagi di ruang kerja, aku keseorangan.  Hari masih awal.  belum ada rakan yang masuk ke pejabat.  Mungkin lewat atau mungkin ada yang BDR.  Tambahan sekarang PKP masih dilaksanakan.

Rutin biasa, sambil membuka buku catatan dan menulis peringatan untuk tugas hari ini, aku menjamah dua biskut Cream Crakers yang sedia ada.  Saat terpandang kotak tisu di sudut tepi meja, tiba-tiba teringat suatu peristiwa hampir setahun dulu. 

“Rasa nak terputus nyawa.” 

Seorang wanita separuh umur mengeluh sebaik memasuki ruang kerjaku.  Nafasnya tercungap-cungap. 

“Ambil nafas dulu puan.”  Sapaku seramah mungkin.

“Duduk dan rileks dulu.”  Pelawaku.

Wanita separuh umur itu duduk.  Diikuti seorang lelaki yang datang bersamanya.  Dia mencapai tisu di atas mejaku.  Mengelap peluh di dahi dan menarik nafas perlahan-lahan. 

Ruang kerjaku terletak di tingkat tiga, aras 4.  Agak tinggi bagi orang yang tidak biasa menaiki tangga.  Kadang-kala tidak sesuai untuk klien yang agak berumur atau klien yang datang ketika dengan kepala berserabut. 

“Tingginya puan.  Kalau tak ada hal, saya tak naik dah.”  Katanya sebaik keadaan semakin selesa.  Lelaki di sebelahnya hanya tersenyum.  Tidak berkata walau sepatah.  Barangkali keletihan mendaki anak-anak tangga belum hilang.  Aku turun tersenyum.

Sejak aku bertugas di sini, keluhan seumpama ini bukan kali pertama.  Aku faham, Cuma tempat yang sesuai di aras lebih bawah belum kami temui.  Beberpa kali permohonan telah dibuat namun, kekangan tempat menyebabkan permohonan kami tidak dapat dipenuhi.

“la…, kotak kasut ke?”  tiba-tiba dia berkata.  Tangannya memegang kotak tisu di atas mejaku.  Membelek-belek beberapa kali sambil mulutnya mengomel perlahan.

“Pandai puan buat.  Nanti bolehlah saya cuba buat di rumah.”  Sambungnya ramah.  Barangkali kepenatan menaiki tangga sudah pun hilang.

Aku tersenyum.  Dengan menggunakan kotak tisu, aku  membina  ‘rappo’  bersama klienku hari itu.  Berbual dalam suasana tenang dan santai  sehingga beberapa isu yang dibawanya dapat dikurangkan dan diselesaikan.  Alhamdulillah.

Pagi ini, ketika melihat semula kotak tisu di atas meja, aku hanya mampu menyusun kenangan  Sekarang, dalam suasana pandemik yang belum selesai, sesi bersemuka amat terbatas untuk dilakukan.  Tiada lagi klien yang datang tercungap-cungap.  Tiada lagi yang berminat untuk menegur kotak tisuku di atas meja.

Hari-hari kita semakin berubah dan kita perlu belajar tabah.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...