Sabtu, 23 Januari 2021

MENULIS AGAR BERMANFAAT

23 Januari 2021 (Sabtu)

Hari Sabtu, hari kedua PKP 2.0  Kebetulan malam tadi tidur agak lewat kerana menyiapkan beberapa tugasan, maka pagi ini pun kelewatan juga menyediakan sarapan. 

Biasalah bila berhadapan dengan komputer di tengah malam yang sunyi, selalunya idea datang dengan mudah.  Sebenarnya kegiatan menulis ini telah aku mulai sejak di bangku sekolah menengah lagi.  Guru Bahasa Melayu ku ketika itu, Cikgu Mariam Berjaya mengcungkil bakalku dalam bidang ini.

Kesungguhan Cikgu Mariam membantu aku mengembangkan bakat.  Hampir setiap minggu karyaku akan terpampang di Sudut Karya papan kenyataan SM Temenggong Kati.  Masa itulah juga akum ula berjinak-jinak menghantar karya ke beberapa majalah remaja.  Alhamdulillah, karyaku akhirnya tersiar juga di akhbar Utusan Pelajar beberpa kali.

Memang ketika usia begitu aku bercita-cita untuk menjadi penulis.  Sayangnya apabila berkahwin dan menetap di Kedah aku mula mengurangkan aktiviti tersebut.  Kekalutan dengan keluarga, pekerjaan dan anak-anak antara sebab aku melupakan cita-cita yang lama tersimpan. 

Aku tidak meninggalkan sepenuhnya bidang yang aku minati.  Cumanya aku tidak bergerak aktif sehingga menerbitkan buku.  Aku hanya mengikuti perkembangan penulisan dan sesekali menyertai pertandingan jika berkesempatan.  Kerapnya aku menulis dalam blog Cikgujah09.blogspot.com sebagai melepas ketagihan untuk menulis.

Apa pun takdir Allah telah mengatur segala-galanya.  PKP 1.0 telah menemukan aku dengan ramai penulis atas talian.  Di sinilah aku berjanji akan terus mencuba.  Mana tahu jika ini antara cara Allah memakbulkan cita-cita yang telah tertangguh sebegitu lama.

Janji dengan diri – tulis dan terus menulis walaupun hanya sebaris ayat sehari.  Pastikan tidak akan tertinggal ilmu yang bermanfaat untuk dikongsi sebagai sebahagian amal jariahku untuk semua.  Janji dengan diri – aku tidak akan membiarkan ruang yang telah dibuka seluas-luasnya untukku sebagai sebahagian sahamku untuk akhirat.  Mulakan menulis, semoga bermanfaat!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...