Isnin, 11 Mei 2020

NASI ULAM RESEPI EMAK

Alhamdulillah.  Terima kasih kepada kakakku Nasitah dan anak-anaknya yang sudi hantar 'parcel' susu Nelofa untuk aku dan anak-anak beberapa hari lepas.    Selain susu, ada juga kirim lain yang disertakan.  Dalam  keghairahan membuka parcel tersebut, mata tiba-tiba terhenti pada seikat ulam-ulaman. 
Nasi Ulam Dari Daun-Daun Kiriman Kakakku
Allah... .  Segera minda terfokus kepada resepi nasi ulam turun-temurun yang kerap disediakan arwah emak.  Terima kasih kerana sudi menghantar ulam-ulaman ini kepada aku dan keluarga.  Tangan segera membelek daun-daun ulaman yang dihantar.  Ada beberapa helai daun yang hampir kekeringan.  Kepanasan sepanjang tempoh pengeposan, barangkali.  Apa pun terima kasih daun keladi!!😀

Aku tidak tahu mengapa ada rasa sebak ketika memegang kiriman kakakku ini.  Nasi ulam ini sebenarnya sudah terlalu lama tidak kujamah.  Sejak kepergian emak pada tahun 2006.  Mungkin kali terakhir aku makan nasi ulam ini adalah pada tahun 2005, setahun sebelum kepulangan emak menemui penciptanya.  Sebenarnya aku sangat teringin untuk menikmati nasi ulam resepi emak setiap kali Ramadan tiba.  Ini merupakan antara resepi istimewa arwah emakku.  Resepi yang sangat istimewa dan rasanya lain daripada yang lain.  Cuma, aku tidak berkesempatan mempelajari bagaimana nasi ulam ini perlu disediakan.  Memang tidak pernah sekali pun belajar menyediakannya.

Sepanjang tempoh membesar, nasi ulam  hanya boleh kami rasa apabila tiba bulan puasa.  Sayangnya aku telah meninggalkan rumah sejak usiaku 18 tahun!!   Kesempatan untuk belajar menyediakan asi ulam tidak pernah aku miliki.  Sesekali balik bercuti ada sahaja perkara lain yang perlu dibuat.  Tambahan pula menu nasi ulam hanya menjelma pada bulan Ramadan sahaja.  Selalunya apabila tiba bulan puasa, baik ketika belajar, bekerja dan seterusnya berkahwin menu nasi ulam hanya sesekali dapat dijamah jika berkesempatan berpuasa bersama keluarga di kampong.  Dan aku tidak pernah sesekali meminta emak menyediakan khas untuk aku walaupun kadang-kadang keinginan itu tetap ada.  Cuma selalunya, bahan-bahan nasi ulam ini pasti akan tersedia di dalam peti ais ketika aku balik ke rumah dalam tempoh Ramadan dan awal Syawal. Ketika inilah aku akan dapat menikmati keenakan nasi ulam buatan emakku ini.

Sayur Keladi Kedah 
Resepi nasi ulam emak pastinya sangat berbeza dengan nasi-nasi ulam orang lain.  Daun-daunnya dikutip dari pelbagai jenis daun yang biasa dimakan sebagai ulaman (Ada yang kata 30  hingga 44 jenis ulam-ulaman).  Aku memang tidak tahu bagaimana untuk menyediakan hidangan ini untuk keluarga.  Tidak pernah sekali pun aku sediakan menu ini sepanjang usia perkahwinan aku dengan suami.  Malah anak-anak pun tidak aku dedahkan dengan resepi ini.  Pun begitu, keinginan untuk menikmatinya tiba-tiba membuak sebaik mendapat kiriman yang dihantar oleh kakakku ini.  Tanpa malu, aku bertanya bagaimana resepi ini disediakan.  Dan inilah sajian pertama aku sepanjang tempoh usia.  Anak-anak (Fatin dan Farah)   ternyata sangat teruja menikmati nasi ulam yang disediakan (siap tambah meskipun baru pertama kali mencuba).  Sebagai gabungan Perak dan Kedah, aku turut sediakan juga Asam Pedas Keladi untuk dinikmati bersama resepi keluarga pada petang Ramadan ke 16.  

Aku tidak mahu kehilangan resepi ini.  Barangkali nanti bolehlah anak-anak dan cucu-cucuku mencuba pula apabila tekak terasa ingin  menikmati keenakan Nasi Ulam Perak ini.  Untuk yang mahu menikmati resepi Nasi Ulam Perak dan supaya dapat dimanfaatkan oleh semua sebagai sedekah buat emak, kukongsikan  buat pertama kalinya - NASI ULAM RESEPI EMAK

Bahan A
Antara Daun Ulaman
Daun limau purut, daun timba tasik, daun belalai gajah, pegaga, daun kesom, daun ketumbar, daun gajus, daun kunyit, daun dakap anak, daun jambu batu, ulam raja, daun selom, daun mengkudu, daun sekentut, cekur, cemumar, daun putat, bunga kantan, daun selasih, dan lain-lain.  Ada orang kata sebanyak 44 jenis ulam-ulaman yang disediakan sebagai ramuan nasi ulam perak.  


Bahan B

Serai, lengkuas, halia, bawang merah dan bawang putih 


Bahan C
Isi ikan kering (goreng@bakar) - ikan tenggiri antara yang sedap
Cabai melaka (5 - 6 biji ikut kepedasan yang disukai masing-masing)

Bahan D
Kerisik dan sedikit santan

Nasi 2 mangkuk (Ikut banyak mana sesuai untuk dimakan bagi sesebuah keluarga) - disejukkan terlebih dahulu.

Cara Penyediakan
1.  Mayang halus-halus bahan A dan B.  Lagi halus lagi cantik.  
2.  Goreng @ bakar ikan kering.  Ambil isi sahaja.
3.  Blend No. 2 bersama cabai melaka
4.  Campurkan semua bahan yang dimayang dan diblend dalam satu mangkuk
5.  Campur  kerisik dan sedikit santan 
6.  Gaul semua bahan.  Boleh tambah garam jika kurang masin.
7.  Ambil sedikit ramuan (No. 6 agak-agak nak buat banyak mana) dan gaul bersama nasi yang telah disejukkan.
8.  Sedia dimakan bersama Asam Pedas keladi.


Semoga syurgalah tempatmu emakku.  Banyak sungguh ilmu yang kaukongsikan untuk kelangsungan hidup kami.  Terima kasih emak kerana menjadi insan yang terbaik dalam hidup kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...