Sabtu, 10 Ogos 2013

BERAKHIR SUDAH RAMADHAN

Sudah lengkap sebulan berpuasa dan kini Ramadhan memohon untuk mengundur diri.  Demikian cepatnya masa berlalu meninggalkan kita meskipun kita berasa tidak berkeupayaan untuk membiarkan 'dia' meninggalkan kita.  Syawal datang membawa seribu cerita.  Ada cerita yang seronok untuk dikenang dan ada juga yang cukup meruntun jiwa.  

Seperti mana rutin setiap awal Syawal, selepas 'ketiadaan' Allahyarhamah bondaku Aminah serta ayahanda mertuaku Daud bin Ahmad - kami kerap kali berhari raya di Kedah.  Awal pagi seawal 4, kerapnya aku sibuk menyediakan juadah untuk tetamu yang hadir.  Memandangkan jarak rumah yang begitu hampir dengan surau, kerapkali rumah kami dipenuhi jemaah surau sebaik selesai solat sunat Hari Raya.  Dan kunjungan tetamu para jemaah ini akan berterusan sehingga lewat tengahari.  Begitu juga dengan kehadiran 1 Syawal kali ini.

Begitulah suasana Syawal yang kami raikan sepanjang lebih 10 tahun dahulu sehingga kini.  Acara untuk keluarga hanya akan bermula seawal 5 petang dan diikuti pada hari raya ke-2 atau ke-3.  Namun sebenarnya bagi aku , dengan berakhirnya Ramadhan maka bermulalah suatu episod kehidupan berkeluarga, bermasyarakat dan menjalin hubungan ukhwah bersama seluruh jemaah.  Itulah sebenarnya rahmat dari sebuah kehidupan. Sesungguhnya aku sentiasa berharap agar kepergian Ramadhan akan sentiasa menjanjikan keutuhan hubungan antara seluruh masyarakat sekitar kediaman kami serta seluruh keluarga besar kami.  Insya'Allah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...