Rabu, 27 Mac 2013

PERASMIAN SEMINAR KELUARGA PEMANGKIN KECEMERLANGAN



Bagi yang berminat dan selalu mengikuti blog saya, di sini saya kongsikan teks ucapan perasmian Seminar Keluarga Pemangkin Kecemerlangan yang saya sediakan untuk perasmi ketika saya menjadi Jurulatih Unit Khidmat Masyarakat di Universiti Utara Malaysia pada tahun 2010 yang lalu.  Moga dapat menjadi panduan semua.

UCAPAN PERASMIAN
SEMINAR KELUARGA PEMANGKIN KECEMERLANGAN
KEGIATAN LUAR KULIAH (KLK) KOKURIKULUM
UNIT KHIDMAT MASYARAKAT UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
TARIKH :  22 JANUARI 2010
HARI : JUMAAT


Yang Berusaha Pn. Idawati Kaunselor LPPKN Negeri Kedah Darul Aman, Yang Berusaha En. …………………………………. AADK Negeri Kedah Darul Aman, Jurulatih-jurulatih Unit Khidmat Masyarakat dan seterusnya para pelajar yang dirahmati Allah sekalian.

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Alahamdulillah, bersyukur saya ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurniaNya dapat kita bersama-sama dalam majlis ilmu pada pagi ini.  Terlebih dahulu izinkan saya merakamkan ucapan terima kasih kepada Jawatankuasa Pengelola yang telah bertungkus lumus mengendalikan Seminar Keluarga Pemangkin Kecemerlangan ini.  Tidak lupa ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada LPPKN dan AADK kerana sudi menerima jemputan kita menjadi pembentang kertas kerja serta ahli panel dalam forum yang akan diadakan pada sesi petang nanti.

Para hadirin, siding dewan sekalian,
Terlebih dahulu izinkan merkamkan ucapan tahniah dan berterima kasih kepada Jawatankuasa Pengelola Unit Khidmat Masyarakat kerana berjaya menganjurkan seminar Keluarga Pemangkin Kecemerlangan ini.  Untuk pengetahuan semua, seminar kita pada hari ini telah disertai hampir 560 orang peserta semester 2 dan 3 dari Unit Khidmat Masyarakat.  Sebenarnya untuk menganjurkan program seperti ini dengan melibatkan beberapa agensi bukanlah sesuatu yang mudah.  Saya faham sepanjang mengurus untuk memastikan program ini terlaksana banyak tenaga, masa dan juga kewangan telah digunakan bagi menjayakan program-program besar seperti ini.  Pada saya komitmen yang diberikan oleh Jawatankuasa Pengelola sepatutnya diberi pengiktirafan dan saya bagi pihak Pusat Kokurikulum Universiti Utara Malaysia sekali lagi mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih.

Hadirin, siding dewan yang saya muliakan,

Sebenarnya saya begitu teruja untuk turut serta dalam majlis ilmu yang diadakan pada hari ini.  Ini kerana, kehidupan di kampus merupakan kehidupan yang cukup manis selain ketika di bangku sekolah.  Melalui kegiatan-kegiatan seumpama ini, kita sebagai warga universiti akan mampu menimba sebanyakmungkin pengetahuan dan pengalaman yang tidak dapat diperolehi di mana-mana.  Proses pematangan seseorang individu terutama para siswa tidak hanya berlaku dalam konteks bilik kuliah malahan boleh juga berlaku di luar waktu kuliah atau dengan erti kata lain kegiatan luar kuliah.
   
Kegiatan Luar Kuliah atau KLK merupakan satu kegiatan yang begitu sinonim dengan mahasiswa terutama bagi semester kedua, ketiga dan keempat yang menyertai aktiviti Kokurikulum di universiti.  Seperti yang siswa-siswi ketahui, melalui KLK banyak input-input serta impak positif yang bakal dikutip oleh para peserta.  Kesemua input ini bukan sahaja dapat membentuk sikap malahan dapat juga membina jiwa dan membuka minda kita.  Penerapan ini sejajar dengan hasrat universiti malahan kerajaan sendiri untuk melahirkan modal insan kelas pertama tanpa mengabaikan taksonomi pengajaran dan pembelajaran yang menekankan kepada empat domain utama iaitu kognitif, psikomotor, efektif dan juga social.  Melalui kegiatan pada hari ini saya yakin para peserta telah dan akan dapat melalui sera menguasai empat domain social iaitu berkomunikasi, kerja secara berpasukan,  menunjukkan cirri-ciri kepimpinan dan juga mengurus.  Saya juga yakin, KLK ini akan berjaya melahirkan siswa-siswi yang dapat menguasai 7 elemen dalam Kemahiran Insaniah yang turut ditekankan dalam kegiatan kokurikulum.  Apa yang penting bagi saya, melalui majlis ilmu yang julung-julung kali anjurkan ini, para peserta akan mengutip sebanyak mungkin input untuk diaplikasikan semula dalam kehidupan seharian baik sebagai mahasiswa, anak, adik, kakak, sahabat mahu pun anggota masyarakat.  Apa yang kita lalui pada hari ini sebenarnya akan meninggalkan impak cukup besar untuk diri kita pada masa akan datang. Insya’Allah.

Hadirin sekalian,
Saya rasa, saya tidak ingin mengambil masa yang panjang.  Sebelum itu sekali lagi saya ucapkan tahniah dan terima kasih kepada Jawatankuasa Pengelola kerana berjaya menganjurkan seminar ini.  Kepada LPPKN dan AADK, saya bagi pihak Pusat Kokurikulum mengucapkan terimakasih kerana sudi mengambil bahagian dalam seminar kami. Manakala kepada semua peserta , “Selamat Berseminar”.

Dengan lafaz bissmillah hirrahmanirrahim, Saya merasmikan Seminar Keluarga Pemangkin Kecemerlangan Unit Khidmat Masyarakat 2010”

Sekian, terima kasih.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...