Isnin, 18 Jun 2012

PERISTIWA 2 : PAGI INI - BINA INSAN

Sebaik sahaja klien saya yang pertama meninggalkan saya dengan wajahnya yang cukup ceria dan setelah saya memberi beberapa pandangan (bukan sesi kaunseling lagi sebenarnya), telefon saya pula tiba-tiba berdering. Tertera satu nombor yang tidak biasa pula saya lihat sebelumnya. Tanpa melengahkan masa, saya menjawab panggilan tersebut. Mungkin ada yang mustahak fikir saya. Belum pula sempat saya memberi salam, si pemanggil cepat-cepat memperkenalkan dirinya. Saya segera mencapai buku catatan dan menulis butiran yang disuarakannya.

Setelah berbual kurang lebih 2 minit, saya segera mengetahui bahawa si pemanggil adalah ibu kepada klien saya. Yang juga saya kendalikan kesnya sejak 2 tahun lalu. Banyak yang kami bualkan pasal anaknya. Perbualan dalam telefon itu berkisar agak lama. Barangkali lebih 30 minit. Hinggakan telinga saya terasa tidak berupaya 'menadah' sebegitu lama.

Cuma apa yang ingin saya kongsikan adalah kegembiraan si ibu dengan program-program bina insan yang telah saya kendalikan sepanjang tahun ini. Katanya, "Cikgu, program bina insan ini perlu cikgu teruskan. Saya nampak perubahan anak saya. Lebih-lebih lagi selepas program Kelompok Perbincangan Antara Individu dan Kem Bina Insan. Bila program ni tak ada cikgu, saya tengok anak saya dah mula berubah. Saya tak mahu anak saya kembali seperti dulu cikgu. Tolonglah cikgu. Buat lagi, kalau bukan untuk anak saya tapi untuk anak-anak yang lain."

Sebenarnya saya terkedu. Selepas lebih 2 bulan program-program itu berlalu ada juga orang yang mengakui bahawa program tersebut berjaya dan ada impaknya kepada para peserta. Saya bagai ingin menjerit kegembiraan. Sekurang-kurangnya telah dua tiga orang waris mengakui keberkesanan program ini kepada anak-anak mereka. Saya ingin berkongsi cerita ini sebenarnya, tapi saya tidak tahu pula ingin berkongsi dengan sesiapa. Terasa saya dengan apa yang berlaku sebelum ini ada hikmah yang Allah SWT letakkan. Cuma saya yang tidak tahu hikmahnya. Alhamdulillah!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...