Rabu, 2 Mei 2012

TERKEDU

Lewat petang kira-kira 5.20 ptg ketika saya dihubungi wakil PPD tentang kursus TOT untuk guru-guru bimbingan dan kaunseling Daerah Kota Setar, saya menyedari telefon saya berbunyi berkali-kali.  Sebaik habis perbualan tersebut, saya terus menghubungi nombor tertera.  Terkejut dan saya seakan-akan terkedu. 
Barangkali saya tersilap perhitungan.  Barangkali.  Pada saya tidak ada sebarang arahan dalam pertemuan bersama ketua tingkatan pada 30 April 2012 jam 7.40 pg itu, yang saya kendalikan bersama seorang lagi rakan guru.  Pertemuan itu pun dibuat setelah saya dan komuniti Hari Guru bermesyuarat pada 29 April 2012 jam 2.30 ptg dan telah membentang secara 'detail' perancangan kepada Puan Pengetua. 
Saya pernah mengajar di Sekolah Bukit Bintang 1, juga di Sekolah Jalan Batu sebelum ini.  Tidak ada sebarang masalah ketika berhadapan dengan waris dan pelajar.  Pertemuan bersama ketua-ketua tingkatan tersebut telah mengariskan beberapa perkara sempena Hari Guru 2012 iaitu;
  1. Para pelajar berkemampuan dan ikhlas sahaja dan bukan paksaan 
  2. Jangan paksa / desak ibu bapa untuk menyediakan sebarang hadiah hebat untuk guru
  3. Boleh bagi apa-apa sahaja meskipun sebiji coklat, sepucuk surat atau sehelai kertas tisu
  4. Aktiviti ini hanya untuk 'mengajar' pelajar menghargai jasa guru selain 'mengenali' guru-guru yang ada di sekolah.
Sungguh saya hairan mengapa ada waris yang begitu mudah 'melatah' - menghubungi pengetua dan mendesak untuk menghubungi KPM.  Sebagai sebuah institusi saya bertanggungjawab membina pelajar - membentuk mereka menjadi manusia yang sentiasa prihatin, ambil peduli terhadap jasa dan peranan orang lain yang begitu signifikin dengan mereka.  Apakah apa yang dirancang itu sesuatu yang salah?  Entahlah..., saya sendiri masih keliru memikirkan semua ini dan saya tidak pasti sama ada proses pembinaan manusia itu tidak boleh dilakukan di sekolah?  Adakah saya telah melanggar etika perguruan dan tanggungjawab moral saya sebagai seorang guru??? Entah.., saya akan mencari jawapannya esok ketika berhadapan dengan Puan Pengetua!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...