Rabu, 7 Mac 2012

GENERASI Z

Kelmarin 6 Mac selepas mengikuti Kursus LDP di dewan sekolah dan turut serta menemani penceramah Encik Zainol Abidin Ishak dan pengurusan menjamah juadah yang disediakan, kami sempat berbicara tentang Generasi Z. Mungkin ramai yang tertanya-tanya siapakah pula golongan generasi Z ini, sedangkan Genereasi Y juga belum habis diperkatakan orang.

Seperti yang saya pernah katakan Generasi X, Y dan Z adalah satu kaedah untuk membezakan kelompok individu yang dilahirkan pada zaman atau tahun tertentu. Mereka ini mempunyai ciri-ciri tertentu yang memudahkan kita untuk mendekati mereka. Jika sekarang ini kita berhadapan dengan generasi Y yang berusia antara 15 tahun hingga 33 tahun iaitu kira-kira 21% dari keseluruhan manusia di dunia, generasi Z pula terdiri daripada 38% individu iaitu yang lahir antara tahun 1998 hingga kini.

Generasi Z merupakan generasi yang lahir dan hidup dengan penuh kemanjaan dan keselesaan, diberi dan dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat, menikmati suasana pengajaran dan pembelajaran yang cukup selesa, disaluti pakaian mahal dan berjenama serta memiliki pelbagai gajet canggih yang kurang dimiliki generasi X dan Baby Bloom. Jadi, generasi Z begitu jauh kehadapan kerana kebolehan mereka mengakses dan mendapatkan maklumat hanya dengan meng'google', menonton youtube dan bermain pelbagai permainan secara 'online'.

Yang menjadi persoalannya kini bagaimana kita golongan dewasa ini dapat mencari alternatif terbaik untuk mendidik generasi Y dan juga Z agar dapat tumbuh dan hidup berpaksikan kebenaran dan beragama. Kita juga perlu memikirkan satu cara bagaimana hendak menyebarkan ilmu mengikut kondisi dan situasi generasi ini yang begitu kompleks sifatnya? Tentulah kita mahu agar teknologi maklumat yang ada dapat mereka gunakan untuk memperkasakan iman dan memperkukuhkan amalan mereka? Sesungguhnya generasi yang terdahulu telah mempersiapkan yang terbaik untuk kita hari ini. Maka menjadi tanggungjawab kita melangsungkannya demi generasi kini dan akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...