Khamis, 1 Disember 2011

Dan Disember Pun Datang

Sedar atau pun tidak, hari ini adalah 1 Disember 2011. Bererti sudah 11 bulan kita meninggalkan tahun 2011. Cepat sungguh masa berlalu meninggalkan kita. Cuma tinggal kurang lebih 30 hari sebelum kita melangkah ke tahun 2012. Sedangkan Muharam sudah kita sambut hampir seminggu lalu. Demikian masa, cukup cepat meninggalkan kita tanpa mahu berhenti walau sejenak.

Jika dihitung-hitung, rasanya banyak lagi lompang-lompang kehidupan yang belum terisi. Sungguh banyak. Hinggakan kekadang, perhitungan kita tidak pula menemui noktah. Sedangkan kekosongan hati, kekosongan jiwa masih terasa di mata-mana. Malahan kadang-kala kepuasan untuk mendapatkan sesuatu tidak juga kita capai. Barangkali keluhan saya juga seperti keluhan orang-orang lain. Kita hanya sebahagian dari warna-warna kehidupan dan tugas kita adalah untuk memenuhi setiap ruang kehidupan itu dengan nafas yang berharga. Tentunya yang berharga untuk diri, agama, bangsa dan juga negara.

Namun sesekali apabila menconggak-conggak, rasanya kita kerapkali pula leka mengejar kemanisan duniawi. Lalu melupakan pula yang hakiki. Dalam hidup ini, kita perlu sentiasa menjaga - mulut dan perkataan, tingkah laku dan perbuatan. Tertanya dalam diri - sejauh mana sepanjang sebelas bulan ini, saya telah menjaga pancaindera dari mengguris perasaan orang keliling, teman-rakan dan sahabat handai. Apakah akan ada ruang untuk saya menjaga dan memelihara semuanya tanpa ada hati-hati lain yang terasa.

Dan rasanya, kehadiran Disember ini mengungkap seribu peringatan - bahawa usia akan terus menginjak dan sejauh mana pula saya bersedia untuk terus melakukan perubahan. Pastinya yang positif untuk mengangkat martabat diri - di mata semua. Bukan untuk dihormati atau disanjungi tetapi lebih kepada mengenal diri!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...