Selasa, 10 Mei 2011

Keletihan

Pernahkah anda merasa letih?Dengan badan lesu dan tidak bermaya? tau ada ketika tidak sanggup mengangkat mata? Semua itu adaalah fenomena biasa apabila badan terlalu keletihan. Persoaalannya bagaimanakah rasa letih kerterlaluan itu dapat kita kurangkan? Sedaangkan kerja masih banyak dan masa juga bagaikan tidak begitu mengizinkan.

Jangan biarkan diri anda terus-enerus tertekan dengan keletihan. Ambil masa barang sepuluh minit untuk merehatkan otak. Terapi paling berkesan bagi orang Islam adalah dengan mengerjakan solat. ambil wuduk dan solatlah sekurang-kurangnya sunat 2 rakaat. Sekiranya di rumah pada waktu petang, anda mungkin boleh mandi dahulu; ambil angin dengan memandang kehijauan daaun di keliling rumah, atau dengarkan alunan ayat-ayat suci Al-Quran atau muzik teraapi Kitaro yang boleh menenangkan jiwa. Sesekali mungkin boleh mendapatkan kopi panas yang boleh menyegarkan kembali badan anda. Ingat kopi panas bukan ais kerana ais boleh melemahkan badaan kita semula.

Keletihan adalah perkara biasa apabila banyakkerja yang perlu dibereskan. Walau baimaanana pun, bekerja jangan terlalu stress kerana stress akan meninggikan lagi kadar keletihan seseorang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...