Jumaat, 14 Januari 2011

ORENTASI TINGKATAN 1

Seperti selalunya, sebaik pelajar tingkatan 1 mendaftar diri ke SMKSB maka satu program Orentasi Pelajar Tingkatan 1 akan diadakan. Begitu juga dengan pelajar-pelajar baru di SMKSB bagi tahun 2011.

Bermula pada 3 Januari 2011 hingga 6 Januari 2011 kesemua pelajar yang ditempatkan di SMKSB telah mengikuti program ini dari jam 7.40 pagi sehingga 4.30 petang. Dan saya, seperti tahun-tahun lalu ditugaskan untuk mengendalikan slot ‘Taaruf ‘ dan ‘Kemahiran Belajar’. Semuanya bertujuan untuk menghubungkan pelajar-pelajar agar bergaul mesra antara satu sama lain, memberi kesempatan untuk mereka mendekati teman-rakan yang datang dari pelbagai pelusuk sekolah dan menyediakan ruang secukupnya untuk mereka mengenali SMKSB dengan lebih tepat dan dekat.

Kesian, walau pun kelihatan kepenatan mengikuti pelbagai aktiviti yang disusun khas, saya bagai melihat cahaya kesungguhan dalam diri setiap mereka. Dunia baru dengan sekolah baru dan rakan baru. Malah guru-guru juga turut baru. Pelajar-pelajar cilik ini yang tentunya berjawatan pelbagai di sekolah rendah, tertib mengikuti dan melunaskan semua tugas yang diamanahkan. Pergerakan mereka ternyata pantas – mengikuti budaya SMKSB. Ada yang terkejar-kejar mendapatkan makanan ketika rehat. Tidak kurang juga membawa bekal untuk menjimatkan masa.

Sesungguhnya saya sering berharap agar puteri-puteri ini, yang tentunya begitu ‘dhaif’ dapat terus mengekalkan prestasi baik mereka ketika di sekolah rendah. Ada ketikanya saya sedikit ketakutan andai sepanjang mereka meniti dunia remaja di sekolah menengah ini, kedhaifan yang saya nampak akan bertukar wajah. Moga-moga mereka bukan tegolong dalam golongan insan yang rugi suatu ketika nanti. Malahan merekalah anak-anak yang akan membesar menjadi tiang negara dengan semangat berkobar selama-lamanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...