Khamis, 27 Januari 2011

HORMATI DIRI ANDA SENDIRI

Tanyalah pada sesiapa pun. Saya yakin, tidak ada seorang pun yang tidak menyayanginya diri mereka. Namun persoalannya sejauh manakah kita benar-benar menyayangi diri kita?? Inilah antara persoalan-persoalan yang sering berlegar di benak saya sebagai seorang guru dan kaunselor. Sebagai seorang guru dan kaunselor sudah menjadi rutin saya berhadapan dengan para pelajar pada setiap hari, mendengar malahan berkongsi pelbagai cerita dengan mereka. Malahan kadang-kala perkongsian tersebut membolehkan saya sentiasa membuat pelbagai konkulsi.

Sepanjang perkongsian tersebut, saya sering berkeyakinan setiap individu tidak kira siapa pun mereka memerlukan pengiktirafan, perhatian dan penilaian dari orang lain. Semakin tinggi penilaian, perhatian malahan pengiktirafan yang diterima seseorang, maka semakin stabil diri individu tersebut. Keadaan ini menyebabkan mereka terus berusaha dan belajar untuk dihargai dengan meningkatkan penghormatan pada dirinya sendiri.

Tidak dapat dinafikan semua orang mempunyai ego masing-masing. Perasaan ego dalam diri seseorang berkait rapat dengan penghargaan kepada diri. Individu yang mempunyai penghargaan (hormat) yang kuat terhadap diri sendiri lebih berkemungkinan mencapai kejayaan dalam bidang akademik dan hidup mereka. Contohnya seorang pelajar yang mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi dan sentiasa berusaha memenuhi perasaan tersebut akan sentiasa mendorong dirinya belajar dan mencari pengetahuan dengan membaca buku, mentelaah, menjalani proses pembelajaran atau mencuba berbagai-bagai perkara yang belum dialaminya. Seseorang pelajar akan merasakan diri mereka penting sekiranya mereka berjaya melakukan sesuatu tugasan, arahan atau apa sahaja yang disuruh oleh guru mereka.

Saya berkeyakinan jika ini dapat dilakukan dengan baik maka semua kita dapat memupuk diri kita menjadi lebih yakin dan seterusnya keinginan dan minat untuk belajar dan berjaya semakin meluap-luap. Oleh itu, marilah kita sama-sama berusaha meningkatkan penghormatan pada diri kita sendiri. Jangan biarkan kita menjadi individu yang gagal atau tercicir kerana ini menyebabkan penghargaan (hormat) diri kita menjadi semakin rendah. Hormati diri kita; jangan biarkan kita terus dipandang rendah oleh sesiapa!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...