Selasa, 9 November 2010

SEKOLAH KAMI 9 NOV 2010

Selepas beberapa hari ‘dicutikan’ kerana musibah banjir yang melanda, hari ini seluruh warga SMK Sultanah Bahiyah kembali ke sekolah. Sebenarnya sebelum menjejakkan kaki ke sekolah pagi ini, jauh di sudut hati sudah berkata-kata. Bagaimana agaknya tempat kami mencari rezeki? Tempat anak-anak kami menimba ilmu? Setelah musibah (jika boleh dikatakan sebagai musibah tapi rasanya lebih kepada suatu peringatan dari Allah) ini melanda daerah kami?? Rata-rata warga warga Bahiyah rasanya berangggapan yang sama, mempunyai harapan yang sama malah barangkali ingin mempunyai igauan a
Itulah harapan awal. Harapan yang rasanya tidak ada sesiapa pun dapat laksanakan. Semuanya, bilik guru, kelas-kelas, kedai koperasi, stor sukan, bilik peperiksaan dan lain-lain rosak teruk. Bagaimana hendak dikatakan lagi apabila melihat semua itu? Kedukaan dan kesediahan terasa amat. Terasa ada air mata yang bergenang. Tapi… untuk apa menangis sedangkan orang lain tidak menunjukkan riak itu.
Ramai-ramai bagai satu keluarga besar, sama-sama membersihkan semua sudut dan ruang yang dipukul badai banjir beberapa hari lepas. Bau yang masam, busuk, hangit tidak terkata. Semua peralatan dipegang melekit dan terasa tidak berupaya untuk dipegang. Namun, melihat kegigihan anak-anak didik, yang tidak mengenal erti busuk, hanyir dan juga hapak, kami ramai-ramai bertungkus-lumus. Menarik dan mengutip mana-mana yang rosak. Mengumpul di kaki lima bilik guru, menarik meja-meja yang tidak dapat digunakan lagi di sebelah anjung Petah Bicara. Menempatkan semuanya di suatu tempat lapang yang akan memudahkan proses pembersihan.
Subhanallah, banyak sungguh kerugian yangn dialami pihak sekolah. Kerugian yang dialami guru-guru. Hasil kerja guru bertahun musnah dengan sedikit ‘peringatan air’ dari Allah SWT. Hampir semua kerja buat guru musnah. Ada guru yang tidak tahu apa yang boleh disimpan, semuanya basah. Hanya ‘tong sampah’ sahaja yang layak menerima semua yang telah musnah itu.
Seharian dari pagi ke tengah hari bertungkus-lumus, bilik guru akhirnya tinggal kosong. Hanya tinggal kerusi yng masih boleh digunakan. Yang lain-lain?? Apa pun juga, terima kasih kepada seluruh pelajar yang berusaha bersama-sama membersihkan bilik guru kita serta seluruh ruang yang ada termasuk makmal, sudut kaunseling, koperasi dan lain-lain. Andalah anak-anak Bahiyah yang sentiasa meletakkan Bahiyah di barisan paling hadapan. Biar apa pun gelombang yang datang, kita pasti kuat kerana tangan-tangan kita saling bertautan!!
Terima kasih Cikgu Rahinun kerana menjadi nadi pengerak yang tidak pernah menunjukkan seribu satu kekesalan kerana kita sentiasa bersyukur atas nikmat Allah SWT yang tentunya mempunyai hikmah yang tidak terjangkau di fikiran!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...