Selasa, 14 April 2009

SOAL SELIDIK PENGGUNAAN MASA

Arahan : Sila jawab pernyataan berikut dalam masa 15 minit dan tandakan (---) pada ruang
yang disediakan.

1.Saya tuliskan aktiviti harian saya. (Selalu/Kadang-kadang/Jarang-Jarang)
2.Saya membuat keutamaan aktiviti harian saya .
3.Saya menyelesaikan semua aktiviti harian yang sudah saya rancang.
4.Saya kemas kini matlamat tugasan dan matlamat peribadi saya secara bertulis.
5.Bilik/meja/beg saya sentiasa kemas dan teratur.
6.Barang-barang kepunyaan saya diletakkan pada tempat yang sama dan teratur.
7.Saya cepat menghindarkan diri daripada gangguan.
8.Saya mudah menjumpai semula barang yang dicari daripada beg saya.
9.Saya sentiasa berkeyakinan dalam banyak keadaan.
10.Saya mempunyai masa dan ruang yang mencukupi bagi membuat kerja-kerja saya tanpa gangguan.
11.Perbualan telefon saya sentiasa pendek dan padat.
12.Saya lebih suka mengelak masalah supaya kurang masa digunakan untuk menyelesaikan masalah.
13.Saya menggunakan masa dengan baik.
14.Kerja yang diberikan kepada saya sentiasa beres.
15.Saya sentiasa menepati masa.
16.Saya membuat penjelasan dengan cepat dan tepat apabila diperlukan.
17.Rakan-rakan sentiasa memberikan kerjasama kepada saya.
18.Apabila berlaku gangguan, saya dapat meneruskan kerja-kerja saya dengan cepat.
19.Aktiviti harian saya sentiasa mengarah kepada cita-cita saya.
20.Masa rehat, saya melupakan semua kerja saya.
21.Rakan-rakan tahu masa yang paling sesuai untuk berjumpa dengan saya.
22.Saya melaksanakan kerja penting semasa tenanga saya berada di kemuncaknya.
23.Saya mula dan tamatkan setiap tugasan mengikut masa.
24.Saya buat kerja bertulis setiap hari.
25.Saya mempunyai cita-cita dan saya sentiasa yakin pada diri saya sendiri.






Interpretasi Skor

Bilangan selaku : ........................... X 4 = ...........................
Bilangan Kadang-Kadang : ........................... X 2 = ...........................
Bilangan Tidak Pernah : ........................... X 0 = ...........................
Jumlah Skor Anda = ...........................

Kategori saya adalah : .............................................................................

KATEGORI SKOR
81 – 100 Anda menggunakan masa dengan bijaksana
61 – 80 Anda menggunakan masa dengan baik
41 – 60 Anda banuak ketinggalan masa
21 – 40 Anda tidak dapat mengawal masa
0 – 21 Anda sedang menghadapi masalah yang serius
dengan masa!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...