Selasa, 18 November 2014

KEM SUKAN 2013 - ICE BREAKING

Saya kongsikan kepada semua beberapa aktiviti yang saya lakukan kepada murid-murid peserta Kem Sukan sekolah saya pada tahun 2013 yang lalu.  Jiak boleh dimanafaatkan - silakan untuk dikongsi bersama.



Aktiviti 1              :  Salam Bahiyah
Langkah               :
 1.          Semua peserta diminta berdiri di hadapan fasilitator
2.         Peserta diminta melakukan aktiviti / gerakan mengikut arahan
·         Bersalaman dengan rakan di sebelah kiri dan kanan
·         Ucap tahniah terpilih sebagai peserta
·         Membuat tepukan dan gerakan mengikut arahan
-          Tepuk sekali, tepuk dua kali, tepuk tiga kali dll
-          Bergerak mengikut bunyi wisel
-          Bergerak mengikut bilangan nombor yang disebut.
3.         Peserta diminta bergerak membuat bulatan (tinggi sebelah kiri fasi dan rendah sebelah kanan)
4.         Peserta diminta bertukar tempat dengan peserta lain mengikut arahan
·         Bulan kelahiran
·         Pakai jam / cermin mata
·         Anak sulung/ bongsu
·         kegemaran
Rumusan         :

            Kita perlu mengenali orang lain dalam hidup

Falsafah           :
 Hidup tanpa kawan/ sahabat/ orang lain seperti hidup tanpa tujuan / arah


Aktiviti 2              :   Kenali Rakan


Bahan   :  Lampiran 1

Langkah              

  1. 1.       Mengedarkan lampiran 1  dan meminta peserta mencari rakan berdasarkan maklumat yang ada di dalam kotak. 
    2.   Mendapatkan tanda tangan dan nama jika maklumat yang dijawab ‘ya’
    3.       Cari peserta lain jika jawapan yang diberi ‘tidak’


Rumusan              :     Menggunakan kemahiran komunikasi dengan lebih berkesan

Falsafah               :   
·         Komunikasi penting dalam kehidupan
·         Menerima orang lain seadanya.


Aktiviti 3              :  Humming

Bahan                   :  Lampiran 2

Langkah               :

1.       Peserta diberi suatu keratan kertas yang mengandungi tajuk lagu.

2.       Setiap peserta dikehendaki menyimpan keratin kertas setelah melihat apa yang ditulis.

3.       Jangan berkongsi maklumat dengan orang lain.

4.       Dengan kaedah ‘humming’ cari kawan/rakan yang mempunyai keratin kertas yang sama

5.       Peserta tidak dibenarkan menunjukkan aksi isyarat atau bersuara.

6.       Sebaik menemui rakan yang sama bergerak sehingga membentuk kumpulan.

7.       Pastikan ahli kumpulan cukup sebelum duduk

8.       Persembahkan semula kepada semua lagu yang menjadikan semua ahli sebagai satu kumpulan.



Rumusan             :   Mengukur focus dan konsentrasi murid



Falsafah               : 



Kerjasama dan pemerhatian perlu untuk mencipta kejayaan



 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...