Selasa, 3 Disember 2013

MERDEKA : HABIS SUDAH SPM

Cepat masa berlalu.  Hari ini 3 Disember 2013.  Sudah cukup sebulan Fatin menduduki peperiksaan SPM.  Cepat sungguh.  Hari ini sebaik habis paper Bahasa Arab - maka merdeka lah Fatin dan rakan-rakan.  

Dulu time aku ambil SPM - sebaik habis sahaja paper akhir (aku dah lupa subjek apa) kami (aku dan beberapa orang kawan - Yatie, Mazailah, Shida, Wa, Basharah, dan lain-lain), mengayuh basikal menyusuri Pekan Kati.  Ala... Kati bukanlah pekan besar seperti Alor Setar.  Sampai sekarang pun Kati masih seperti Kati yang dulu - sunyi, aman dan terasa ketenangannya.  Kami menikmati hari-hari akhir itu bersama - singgah di kedai makan Kak No (Adik Cikgu Ali) yang terletak betul-betul di hadapan jalan masuk ke masjid Kati.  Bukan ada pun makanan istimewa seperti sekarang tapi sebenarnya menu itu sangat sedap di makan - Pecal dan Ais Kacang!  Sedapnya dan itulah kenangan terindah ketika berada di alam persekolahan.



Hari ini anakku Fatin pula menjejaki sejarah yang sama - meninggalkan bangku sekolah sebaik habis SPM 2013.  In Sha Allah jika ada rezeki yang tertulis oleh Allah SWT, Fatin dan rakan-rakan akan melangkah selangkah lagi ke kehidupan seterusnya.  Belajar ke IPT dan seterusnya bekerjaya.  Demikian mudahnya Allah merencana perjalanan kehidupan setiap hambaNya.  

Sebaik habis exam, Fatin dan rakan-rakan meraikan detik perpisahan mereka di rumah sahabatnya Safwan.  Makan-makan dan minum-minum.  Semoga perjalanan kehidupan mereka akan menjadi lebih ceria selepas ini.  Maka akan bermulalah episod kehidupan seorang remaja - belajar untuk menjadi seorang gadis dan wanita.  Apa pun yang pasti, meskipun tahun bertukar-ganti pastikan persahabtan yang terbina antara kalian akan terus utuh kerana sesungguhnya sahabt itu amat besar nilainya dalam kehidupan kita.

Selamat bercuti dan melalui detik-detik kehidupan menjejaki alam dewasa.  Pastikan jati diri kalian sentiasa utuh untuk melalui ranjau kehidupan yang pelbagai dan mencabar. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...