Sabtu, 2 Mac 2013

KEMBARA SEBUAH PERJALANAN (3)

Banyak sebenarnya yang ingin dikongsi sepanjang perjalanan ke Tanah Suci Mekah dan Kota Madinah pada 7 - 17 Feb. 2013 yang lalu.  Jika ditanya pada diri, sesungguhnya keinginan untuk menjejakkan kaki ke sana lagi begitu tinggi dan menebal.  Rugi pulalah rasanya kerana mengambil masa cukup pendek untuk mendekatkan diri di Rumah Allah SWT itu.  Ya lah, 11 hari ditolak 2 hari untuk perjalanan cuma tinggal 9 hari sahaja bakinya - 4 hari di Madinah dan 5 hari di Mekah; terasa tidak puas mengatur langkah hari-hari bersama jemaah lain ke Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.  Demikian besarnya kuasa Allah, setiap yang datang pasti hatinya meruntun-runtun untuk datang dan datang lagi - dan kemudian menghitung rindunya yang tiada bertepi.  

Ketika inilah, jauh di sudut hati saya teringat Allahyarham Ayahanda saya Mahmud, yang ketika usia tuanya (75 tahun ketika itu) masih ingin pergi ke Mekah walaupun ditegah anak-anak kerana ketidakupayaan dan keuzurannya.  Tragedi di Kota Mekah yang kemudian menyebabkan ayahanda saya lumpuh dan seterusnya meninggal dunia setahun selepas itu.  Ketika bertawaf ban bersaie; saya seperti melihat 'dia' di hadapan saya dan ketika itulah air mata bagai tidak upaya ditahan-tahan.  Moga ayahanda saya tenang di sana -menemui kekasihnya yang sejati.  Sekembalinya saya selepas menunaikan umrah itu barulah saya mengerti erti sebuah 'cinta agung' kepada Illahi.  Dan saya mula memahami mengapa ayahanda saya selalu mengharap untuk pergi lagi dan lagi sama ada menunaikan umrah mahupun haji.  

Untuk semua saya kongsikan sedikit memori indah bagi menyemarakkan rindu kita kepadaNya - moga kita terpilih untuk datang dan datang lagi mendekatkan diri kita kepadaNya mencari sebuah cinta yang sejati.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...