Sabtu, 26 Januari 2013

TETAMU

Sebaik bangun untuk solat subuh pagi ini, saya segera ke dapur terlebih dahulu.  Semua bahan telah saya sediakan sebelum tidur semalam.  Hari ini saya bakal menyambut kedatangan rakan-rakan sekuliah anak saya Mawardi.  Lebi 15 orang katanya.  Maka sejak semalam lagi saya bertungkus-lumus menyediakan bahan-bahan untuk menyambut tetamu anak saya itu.

Kalut juga sebenarnya apabila saya seorang diri perlu menyediakan bahan-bahan.  Namun, kekalutan itu berjaya diredakan lantaran pertolongan Mawardi - mengemas dan menyiapkan tempat.  Juga menyusun sedikit juadah yang disediakan.  Simple sahaja menu yang saya sediaka. Hanya sedikit behun goreng, mee kari dan 2 jenis kuih (satu ready made, dan satu yang lain saya sediakan sendiri - bingka pandan).  Bolehlah sekadar untuk melepaskan rasa lapar sebelum mereka bergerak pula ke rumah yang lain di Pendang.





Sebenarnya saya bercadang untuk menyediakan nasi lemak.  Namun dibantah Mawardi kerana katanya di Pendang mereka akan disajikan dengan nasi.  Maka berubahlah menu saya kepada yang saya sebutkan tadi.  Nampaknya seharian ini menu saya untuk tengahari hanya itulah sahaja.  

Saya sebenarnya amat suka jika tetamu datang ke rumah.  Selain untuk mendapat keberkatan dan rahmat Allah SWT sebenarnya apabila  tetamu mengunjungi rumah kita maka kita haruslah menyambut dan  mengalu-alukan kedatangan mereka, menunjukkan kemesraan dengan bermuka manis,bercakap dengan bahasa yang sopan.  Ttetamu yang datang merupakan rahmat dan membawa rezeki untuk kita. Saya juga dapat pula mempraktiskan kegemaran saya menyediakan makanan- seronok apabila melihat orang dapat makan dan rasa kenyang dengan makanan yang disediakan.  

Selamat datang tetamu saya.  Moga anda selesa berada di teratak kami...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...