Rabu, 23 Januari 2013

MEMBACA : KESAN DAN FAEDAH



Membaca merupakan satu proses komunikasi antara pembaca dengan penulis.  Memerlukan penghayatan atau tumpuan sepenuhnya ketika proses membaca berlaku terutama dari sudut fikiran, pandangan, penglihatan, persepsi serta  perasaan agar dapat benar-benar memahami serta menjiawai maksud yang tersurat dan tersiratyang disampaikan oleh penulis.  

 Kepentingan Membaca


1. Membaca Jambatan Ilmu -  membaca dapat memberi ilmu yang menjadi bekalan untuk beramal; menjadi tunjang kekuatan individu, bangsa dan negara. Melahirkan individu dan masyarakat bermaklumat.
2. Membaca Jendela Dunia -  boleh mengetahui, meninjau, menilai dan turut aktif dalam pelbagai pergolakan atau perubahan dunia; menghubungkaitkan apa yang berlaku dalam konteks ruang, waktu dan faktor-faktor lain.
3. Membaca Penyuluh Hidup -  boleh menjadi teman paling setia, pembimbing untuk bertaut, perunding dan penasihat; menjadi model untuk ditiru oleh orang lain; perkongsian idea dan maklumat; dapat mengenali dan seterusnya menyelesai masalah.
4. Membaca Memajukan Diri – menyerlah dalam pelbagai aspek baik akademik, keterampilan,  peribadi, sahsiah dan tingkah laku; minda terbuka; rasional; meningkatkan kemahiran berfikir serta kepakaran individu.
Membaca Untuk Bersantaian – sebagai sumber hiburan; mendapat kepuasan dan keseronokan; menenangkan dan menyegarkan fikiran malah dapat mengurangkan bebanan



Kesan Membaca


 "Harta kekayaan boleh hilang sekelip mata tetapi bukan ilmu.  Ilmu jika dijaga dengan baik      bukan sahaja kekal malahan dapat memberi kenikmatan kepada diri dan orang lain.”  Banyak kesan positif yang diperolehi individu yang menjadikan membaca sebagai pakaiannya. Sejarah membuktikan ramai individu diangkat dan dimartabatkan sebagai tokoh sehingga menjadi idola kerana minat  membaca.

Fakta Penting Tentang Membaca


1. Ayat pertama yang diturunkan kepada Rasulullah SAW juga berkaitan dengan Iqra’ yang bermaksud “Bacalah”.
2. Mantan Perdana Menteri yang ke-4 Tun Dr. Mahathir b. Mohamad telah mengisytiharkan tahun 1988 sebagai ‘Tahun Membaca’. 
3. “Guru Pengasas Budaya Membaca’ telah diangkat sebagai tema hari guru selama dua (2) tahun berturut-turut iaitu pada tahun 1988 dan 1989. 
4. Kadar membaca rakyat Malaysia meningkat daripada 2 mukasurat setahun kepada 2 buah buku setahun.
5. Pelbagai usaha dilakukan untuk mengangkat martabat bangsa kepada masyarakat berilmu. 
6. Berlaku pertambahan syarikat-syarikat penerbitan seperti PTS One, Alaf 21, Buku Prima, Galeri Ilmu, Jemari Seni Pubishing dan lain-lain.
7. Pengarah Urusan PTS;  Ainun Mohamad yang membina  Universiti PTS.
8. ‘Kempen Membaca Dalam Keretapi’ yang diperkenalkan oleh KTMB (Keretapi Tanah Melayu Berhad). 
9. Penulis-penulis muda mampu meraih pendapatan antara RM1 - RM5 juta setahun.



 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...