Ahad, 27 Januari 2013

CATATAN 2

Sebaik selesai Perhimpunan Kaunseling dan bersama para warden di dewan besar SMKSB, saya dan Cikgu Azlina bergerak menuju ke bilik kaunseling.  Perjalanan saya terhenti ketika seorang pelajar menyapa saya.  Sebaik melihat pelajar itu, mulut saya lantas bertanya, "Kenapa datang juga hari ini?  Bukan awak nak uruskan perpindahan awak?"

Saya melihat wajah pelajar di depan saya - kelihatan dan dari nada suaranya saya pasti ada getar kesedihan.  Pantas dia menjelaskan walaupun saya sendiri kurang jelas denganapa yang cuba dinyatakan kepada saya.  Mudah dan saya memikirkan jalan penyelesaian paling berkesan adalah membawa pelajar itu ke pejabat - rujuk dan barangkali mendapat sedikit pandangan dari PK HEM atau berbincang dengan pihak pengurusan pejabat.

Saya tahu - tanyalah siapa juga waris yang telah meletakkan anaknya di SMKSB, jaranglah mereka bersedia memindahkan anak-anak mereka ke sekolah lain tanpa sebarang sebab.  Begitu juga dengan pelajar ini yang kesnya saya sendiri kendalikan.  Namun, perjalanan  jauh Pokok Sena - Alor Setar setiap hari menyebabkan saya menyuruh warisnya berfikir panjang; bukan tidak boleh tetapi risiko perjalanan itulah yang sepatutnya diambilkira.  Tambahan pula ayahnya perlu bekerja mencari rezeki di Kuala Nerang.  Pastinya kekalutan setiap pagi itu akan mengundang pelbagai masalah lain.

Namun sayangnya, ketika waris dan pelajar telah dirasionalkan dan membuat keputusan untuk berpindah, sekolah yang menjadi pilihan tidak mempunyai ruang secukupnya untuk dia.  Saya sedikit kesal sebenarnya.  Rugi untuk dia namun, saya  berkeyakinan walau di mana juga kita ditempatkan jika kita bersemangat tinggi untuk berjaya dan mencipta sejarah diri - pasti pintu kejayaan tersebut akan terbuka luas.  Tambahan pula saya berkeyakinan bahawa dia mampu menjadi 'role model' untuk orang lain berdasarkan pencapaiannya dalam kokurikulum dan akademik.

Apa pun untuk anak pelajar saya - ciptalah sejarah diri anda dan ubahlah nasib keluarga kerana saya ingin menemui anda 10 tahun akan datang sebagai seorang yang cemerlang sahsiah dan akademiknya.  Semoga terus melangkah gagah dan buktikan anda boleh!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...