Ahad, 18 November 2012

MENANGISI KEKEJAMAN ISRAEL





Setiap kali membuka halaman fb atau akhbar dan majalah dengan pelbagai pos gambar kanak-kanak berlumuran darah, atau cedera di kepala, tangan dan sebagainya, setiap kali itulah sebenarnya mata dan hati cuba mengelak daripada menatapi.  Bukan kerana takut tetapi lebih kepada satu perasaan pilu dan sayu.  Terasa tidak berupaya melihat betapa kanak-kanak yang tidak berdosa dizalimi dan diseksa sebegitu kejam.  Sebenarnya sudah begitu lama..., ya begitu lama mereka terus diseksa dan terseksa.  Hampir 40 tahun atau mungkin lebih.  Namun, kekejaman itu masih berleluasa.  Masih belum puaskah mereka.
Sudah berkali-kali sebenarnya, kita memerima SMS dari pelbagai pihak - memohon pertolongan dengan doa dan solat hajat.  Hanya itulah kudrat yang mampu kita hulurkan buat mereka.  Hasilnya mereka masih terus ditindas, disembelih, ditembak, dikhianati.  Israel ternyata tiada sedikit pun perikemanusiaannya.  Mana rejim barat yang katanya begitu perihatin.  Cukup ambil berat.  Mengapa tika umat Islam di Gaza - yang miskin serba-serbi, yang tiada alatan canggih untuk membalas kembali, dizalimi - tiada tangan-tangan barat yang begitu gah melaungkan kemanusiaan sejagat turun padang membantu?  Atau sekurang-kurangya menghalang kanak-kanak terus terseksa - menjadi yatim piatu??
Kasihan sungguh sebenarnya melihat anak-anak Gaza - merintih dan meraung, menangis dan meratap, menjerit dan menderita.  Bagaimana kita dapat mengesat derita mereka yang begitu lama berterusan.  Hanya kita mampu berdoa-doa dan berdoa yang kadang-kala terlupa pula untuk dibaca pada setiap kali solatnya kita.  Lantaran kita sebenarnya tidak merasa betapa getisnya kehidupan yang perlu mereka lalui saban saat dan ketika.  Sesungguhnya kekejaman Israel untuk merebut tanah kecil Gaza seharusnya terus kita kutuk.  Marilah kita sama-sama berdoa - Moga Allah SWT terus mempermudahkan kesulitan yang mereka hadapi di Gaza.  Kerana doa orang-orang yang terainiya sentiasa diangkat Allah SWT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...