Selasa, 1 Mei 2012

Hari Pekerja 1 Mei 2012

Hari ini 1 Mei 2012 semua orang yang bekerja baik di sektor awam mahu pun swasta sedang menikmati cuti sempena Hari Pekerja.  Secara umumnya Hari Pekerja ini merupakan suatu hari yang dinobatkan khusus untuk mengenang jasa seorang kakitangan jabatan atau organisasi baik dalam sektor kerajaan mahu pun yang sebaliknya.  Namun marilah sama-sama kita membuka minda untuk mengenang dan mengimbau sejauh manakah kita sebagai seorang kakitangan telah memberi perkhidmatan yang sebaiknya untuk klien-klien kita sehingga kita berupaya pula mengangkat martabat intitusi yang kita dukung?  Barangkali persoalan ini begitu kompleks dan agak sukar untuk dijawab lantaran kita tidak pernah meletakkan piawaian terhadap sebarang kerja buat kita.  

Sebagai seorang guru saya sering bertanya sejauhmanakah para guru mengamalkan Etika Perguruan dalam usaha membantu meningkatkan profesionalisme perguruan itu sendiri terutama menunaikan tanggungjawab moral seorang guru?   TanggungjawabH moral dibolehlah disamakan dengan akauntabiliti moral yang sering diabaikan apabila tanggungjawab guru dikenalpasti berdasarkan huraian tugas umum di mana tanggungjawab moral guru yang utama ialah mereka (para guru) perlu sentiasa bersedia membekalkan pengajaran yang terbaik dalam mata pelajaran yang telah dipertanggungjawabkan kepadanya.  Ini kerana para pelajar memerlukan bimbingan daripada seorang guru yang berkebolehan, penyayang dan bertimbangrasa untuk membolehkan mereka mencapai kemajuan dan peningkatan harga diri (Damon, 1996).

Jika kita menyorot kepada tema Hari Guru semenjak 1972 hingga kini,  kita boleh membuat sintesis terhadap rentetan tema-tema Hari Guru ini yang telah meletakkan pelbagai peranan dan tuntutan moral ke atas bahu pendidik antaranya adalah seperti berikut;

  • pembangunan masyarakat dan negara
  • pemaju pendidikan
  • pemangkin dalam bidang sains dan teknologi
  • pembentuk generasi akan datang
  • pemangkin kepada kemajuan rakyat
  • pembekal pendidikan bermutu dan bertaraf dunia
  • pembentuk kesejahteraan insan
  • pengasas budaya membaca
  • pembina budaya ilmu
  • teras bagi kejayaan wawasan
  • penyemai tanggungjawab bersama
Berdasarkan apa yang diperkatakan di atas, sempena Hari Pekerja 2012 ini saya berpendapat dari segi akauntabiliti  moral, guru-guru perlu sentiasa bersedia menerima pandangan dan pendirian pelajar tentang sesuatu isu selagi ia tidak bercanggah dengan agama, polisi KPM dan norma sesuatu masyarakat maksudnya jika guru mengamalkan kaedah paksaan untuk pelajar menerima sesuatu pandangan yang diberikan oleh guru maka guru tersebut dianggap kurang beretika.  Selain itu guru juga perlu menilai pelajar secara adil dan saksama iaitu ada kebolehpercayaan dan kesahan agar penilaian tersebut tidak dipengaruhi oleh sebarang prasangka dan yang ketiga faktor autonomi guru yang jika tidak diaplikasikan secara bijaksana akan membawa implikasi moral kepada guru tersebut kerana menurut French (1993) terdapat lima sumber kuasa yang sepatutnya dilaksanakan oleh seseorang guru iaitu kuasa paksaan, kuasa ganjaran, kuasa yang sah, kuasa kepakaran dan kuasa rujukan.  Oleh itu untuk meningkatkan kualiti guru dalam bilik darjah maka kajian oleh Mitchell dan Kerchner menyatakan bahawa guru perlu mengamalkan empat elemen iaitu buruh perindustrian (industrial labour), seni yang mahir/tinggi (skill craft), persembahan astistik (artistic performance) dan amalan profesional (professional practice).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...