Selasa, 21 Februari 2012

MUTIARA HATIKU - PERBINCANGAN KELOMPOK ANTARA INDIVIDU


Apabila diterapkan elemen nilai dan kasih sayang, rupa-rupanya anak-anak murid saya ini cukup hebat. Bangga saya apabila petang ini anak-anak saya dalam kumpulan “Mutiara Hatiku” berjaya melaksanakan aktiviti explores - Perbincangan Kelompok Antara Individu (PKAI) sesi ke-3 bersama barisan mahasiswa Universiti Teknologi Mara (UiTM). Seronok pula saya melihat mereka berlari sambil menyiapkan tugasan dan menjawab soalan-soalan yang dikemukakan. Siapa kata mereka tidak mampu? Cuma kadang-kadang kita lupa bahawa meraka memerlukan ‘personal touch’ daripada orang-orang yang begitu signifikin dengan mereka.


Petang ini, ketika orang lain (pelajar-pelajar lain sebenarnya) sudah mula meninggalkan perkarangan sekolah, mereka masih lagi bersemangat. Malah ada yang tidak mahu meninggalkan kawasan sekolah. Saya melihat warna-warna kegembiraan di setiap wajah mereka. Mungkin ‘approach’ yang digunakan dapat memenangi hati mereka dan ‘approach’ itu perlu dipelajari oleh semua pihak baik ibu bapa mahu pun guru-guru. Namun sebenarnya jauh di sudut hati saya sedar, tidak semua guru mampu menangani 40 kerenah anak-anak yang pelbagai sedangkan seorang ibu juga tidak berupaya untuk menangani 4 orang anak di rumah!

Apapun ketika meninggalkan perkarangan sekolah jam 6.00 ptg tadi hanya sekalung ucapan tahniah buat anak-anak Mutiara Hatiku yang terasa hampir dengan diri dan saya tahu anda semua berpontensi untuk 'melakar' sejarah diri yang tentunya lebih baik dari sebelumnya. Teruskan anda pasti boleh!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...