Rabu, 24 Ogos 2011

CERITA RAMADAN 5 : RAYA DAN EXAM PMR



Saya tahu semua pelajar malahan guru-guru sendiri berada dalam mood raya. Ada yang merancang untuk balik kampung. Ada pulak yang ingin memenuhi tuntutan shopping. Semuanya masih ternoktah lantaran aktiviti sekolah masih berbaki. Sebaik saya memasuki kelas tingkatan 3 hari ini (Relief kelas), beberapa orang pelajar galak bertanya; "Cikgu, esok balik awal dak? Emak nak ambik adik." "Emak nak balik kampung." "Ayah kata esok gi shopping then terus bertolak balik." Macam-macam suara kedengaran. Masing-masing ghairah dengan cerita raya.

Ketika mengumumkan ada pertemuan dengan Penolong Kanan di Bawah Anjung, beberapa pelajar lain bagaikan kaget. "Ada kelas tambahan ke cuti ni cikgu?" Dan saya bagai dapat membaca keresahan dalam wajah-wajah mereka. Demikian pelajar. Namun guru-guru juga ada tanggungjawab yang perlu digalas. Semua orang ingin berhari raya. Semestinya guru-guru juga. Apa pun yang pasti, tindakan perlu dilaksanakan untuk memastikan exam PMR dan resultnya akan membuahkan hasil kepada semua pihak. Raya dan result exam - membuat semua orang berfikir dan terus berfikir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...