Ahad, 10 Julai 2011

TIPS PELAJAR CEMERLANG 3

FUNGSI ULANGKAJI - Ulangkaji pelajaran sangat penting dan ia memainkan peranannya sendiri iaitu untuk;
Memantapkan ingatan
Mengukuhkan kefahaman
Menambahkan keyakinan
Memberi latih tubi kepada minda
Memenuhi aktiviti belajar dengan aktif. Siapkan semua kerja rumah terlebih dahulu. Buat kerja rumah dengan cepat & jangan bermalas-malas. Banyak buat latihan. Ulangkaji apa yang telah diajar oleh guru pada hari yang sama. Ulangkaji secara berterusan supaya tidak mudah lupa. Guna masa ‘prime time’ untuk ulangkaji matapelajaran yang susah. Gerakerja yang aktif dilakukan apabila letih belajar.

KAEDAH MENGULANGKAJI YANG BERKESAN - mengulangkaji pelajaran sangat penting. Terdapat beberapa kaedah yang digunakan orang lain ketika mengulangkaji. Antaranya seperti GERAKERJA AKTIF KETIKA MENGULANGKAJI - Membaca dengan kuat,tetapi jangan sampai mengganggu orang lain. Dapatkan sumber bacaan seperti dari sumber IT @ VCD @ Internet. Cari bahan tambahan dari majalah @ ensiklopedia. Adakan Study Group. Adakan kuiz dengan kawan-kawan. Pindahkan bahan ulangkaji dari teks kepada gambarajah, lukisan, jadual, @ carta aliran. Bahan pelajaran dijadikan poster & tampal di dinding.

PENGURUSAN MASA - Masa yang efektif adalah suatu perkara yang selalu dibincangkan. Ramai orang menganggap bahawa masa yang dipunyai mereka tidak mencukupi. Sebenarnya ini merupakan alasan semata-mata. Sebenarnya, peruntukkan masa sebanyak 24 jam sehari semalam sama bagi setiap manusia, samada bagi manusia yang berjaya atau tidak. Cuba kita lihat tokoh-tokoh dalam bidang masing-masing. Semuanya adalah manusia dan diperuntukkan masa sama dengan kita. Oleh itu bentuklah sebuah jadual harian yang mengandungi perkara-perkara berikut;

• Membaca buku atau mengulangkaji
• Bermain atau beriadah
• Mnonotan televisyen
• Menyelesaikan kerja sekolah
• Membantu ibu & ayah
• Menziarahi rumah kawan

Semua aktiviti yang disebutkan ini perlu dijadualkan dan dilibatkan berapa lamakah aktiviti dan perlakuan itu berlaku. Ianya perlukan disiplin yang jitu daripada kita. Perkara ini bukan perkara remeh. Untuk mendisiplinkan diri kita maka sewajarnya kita mencatat di atas kertas & ianya mesti dipaatuhi. Selalunya kita mendengar keluhan di mana kita belajar 5 jam sehari tetapi merasa seolah-seolah kita tidak mendapat apa-apa dari pembelajaran tersebut. Berbeza kadang-kadang ada individu yang hanya belajar 2-3 jam sehari tetapi mendapat keputusan yang cemerlang. Perbezaan antara individu ini adalah kualiti masa yang digunakan. Oleh sebab itu pentingnya kita memberi perhatian kepada kedua-dua perkara ini iaitu kuantiti masa & kualiti masa yang anda gunakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...