Sabtu, 18 Jun 2011

PERSAHABATAN

Sahabat sangat penting dalam kehidupan kita. Kita memerlukan sahabat untuk berkongsi cerita, berkongsi suka, malah berkongsi derita. Sahabat bukan sahaja untuk mendengar cerita-cerita manis yang indah-indah ketika kita dibuai kegembiraan malahan sahabat sejati adalah yang sanggup bersusah-senang ketika kita ditimpa musibah kesusahan.

Namun, persoalannya sejauh manakah kita dapat menerima orang lain sebagai sebahagian dari kehidupan kita? Mendengar dan juga berkongsi segala luahan rasa? Berupayakah kita menjadi pendengar setia dan menerima orang lain ketika susah dan senang; menegur jika berlaku sebarang kesilapan. Berapa ramaikah di antara kita yang benar-benar lahir sebagai sahabat sejati? Mahu memberi teguran kerana merasakan sahabatnya melakukan suatu tindakan yang kurang menyenangkan?

Lumrahnya tidak ramai yang mampu berbuat demikian. Yang ramai hanya tahu bercakap-cakap di belakang dan tidak telus dalam persahabatan - sehingga menimbulkan rasa tidak enak. Lalu, akan terus timbullah syak-wasangka berpanjangan - kerana persabahatan tidak terbina atas dasar kejujuran dan keikhlasan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...