Isnin, 13 Disember 2010

MENINGKATKAN MOTIVASI DIRI

Kelmarin 12 Disember 2010 selepas hampir seminggu tidak ke sekolah, saya menguatkan semangat menjejakkan kaki semula ke sekolah. Sebenarnya baru 2 hari lepas saya selesai mengikuti satu kursus (3 hari 2 malam) di Langkawi. Apabila menghitung-hitung masa cuti yang berbaki rasa-rasanya banyak sungguh tanggungan kerja yang belum dibereskan. Memandangkan 2 orang anak perempuan saya mengikuti kursus Bahasa Inggeris secara intensif manakala seorang lagi ke library, saya membuat keputusan untuk memulakan kerja-kerja tertunggak di sekolah.

Apabila dalam situasi bercuti sebegini, suasana cukup sunyi di setiap ruang sekolah. Terasa mood membuat kerja juga agak berkurangan. Terfikir cara untuk meningkatkan motivasi diri dalam keadaan sebegini. Apa lagi yang boleh difikirkan jika tidak mengingati tarikh-tarikh akhir menghantar tugasan yang bertimbun di meja. Barangkali ini juga satu motivasi untuk diri. Rupanya tidak. Membuat kerja seorang diri tidak boleh meningkatkan walau seinci rasa kesungguhan. Barangkali begitu juga dengan anak-anak didik yang duduk terperuk dalam bilik di rumah. “Keseorangan” dalam rumah; kesunyian yang pasti – resahnya memang terasa. Namun, dalam ligat berfikir mencari noktah penyelesaian, rasanya seorang itu lebih baik dari ramai. Kesunyiaan dan keseorangan membolehkan saya menghabiskan banyak kerja tanpa diganggu sesiapa.

Mencari dan meningkatkan motivasi diri rupanya tidak perlu memikirkan sesiapa. Jika kita berkeinginan menyiapakan dan membuat sesuatu tanpa disuruh dan dipaksa, itulah motivasi kepada diri kita. Terima kasih kerana kesunyian dan keseorangan itu memberi ruang cukup besar menilai kekuatan diri!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...