Isnin, 2 Mac 2009

Remaja : Siapa Kita

Terdapat tiga peringkat remaja berdasarkan perkembangan diri manusia.
  1. Peringkat Awal Remaja - 9 hingga 15 tahun
  2. Peringkat Pertengahan Remaja - 16 hingga 18 tahun
  3. Peringkat Akhir Remaja - 19 hingga 21 tahun.

Berdasarkan peringkat tersebut, kita menyedari bahawa datuk-nenek kita telah mengakhiri zaman remaja mereka ketika berada di pereingkat awal remaja lagi. Sedangkan dewasa ini, pada ketiga-tiga peringkat tersebut para remaja masih berada di bangku sekolah - mengejar 'dream' masing-masing. Oleh itu, tidak hairanlah mengapa remaja sering dikaitkan dengan pelbagai isu sosial jika dibandingkan dengan zaman datuk-nenek kita.

Sehubungan itu, kita perlu sentiasa menjadi seorang remaja yang sihat dan positif sama ada dari segi fizikal mahupun mental. Sentiasa bersedia untuk mengharungi kehidupan agar tidak mudah terjebak dalam kancah kemusnahan. Remaja harus belajar mengenali potensi diri mereka dan dapat membezakan sama ada secara fizikal, emosi mahupun tingkah laku berbanding dengan kanak-kanak dan juga orang dewasa yang berusia 60 tahun ke atas. Cuba duduk dan berfikir sejenak apakah ciri-ciri fizikal, emosi dan juga tingkahlaku seorang remaja dengan kanak-kanak dan individu berusia 60 tahun. Anda akan mengenali diri anda, siapa?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DIARI SEORANG PESARA 3

Menjadi seorang pesara, rutinnya hanya di rumah. Menyiapkan tugas-tugas hakiki sebagai suri rumah. Tidak ada bezanya. Cuma dulu banyak ma...